Al ruim 20 jaar realiseert Zaanstad Dakwerken daken in de nieuwbouw als bestaande bouw. We spraken met directeur Adri Swart over het Zaanse bedrijf en de snelle en uitdagende ontwikkelingen in de branche.
Hoe is het bedrijf twintig jaar geleden begonnen?
“Zaanstad Dakwerken is destijds begonnen als een nieuwbouwbedrijf, maar we hebben onze werkzaamheden de laatste jaren verschoven naar de renovatiebranche en de verduurzaming. We werken voor de professionele opdrachtgever en zijn gespecialiseerd op het gebied van platte en hellende daken.”
De ontwikkelingen in de dakwereld volgen elkaar snel op. Hoe bewegen jullie daarin mee?
“Het dak wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt als opwekplaats voor energie, maar ook als multifunctioneel gebruiksdak, zoals een tuin- of terrasdak. Zaanstad Dakwerken kijkt op een innovatieve manier naar de ontwikkelingen in de markt én naar de uitdagingen van de verschillende branches. Wij scholen onze mensen bij en we gaan regelmatig op bezoek bij fabrikanten om mee te kijken met hun innovaties.”
Waar begint en stopt jullie werk?
“Wij maken de daken helemaal in orde, zodat de daken daarna verder uitgebreid kunnen worden met producten van onze samenwerkingspartners. We kennen een breed netwerk van specialisten op allerlei gebieden. Denk aan zonnepanelen, allerlei soorten installaties, waterbuffering en groene daken. In gehele proces verzorgen wij vervolgens de coördinatie en de samenwerking, zodat alles goed en snel verloopt. Doordat we vaak verouderde daken helemaal moeten klaarmaken voor de toekomst, komt er bijvoorbeeld een stuk bouwkunde bij kijken. Die kennis hebben wij in huis en kijken dus ook verder dan alleen de dakbedekking.
Wat voor soort klanten bedient Zaanstad Dakwerken?
“Denk aan woningcorporaties, vastgoedbeheerders, grote onderhoud- en aannemingsbedrijven, overheidsorganisaties, industrie, maar ook bijvoorbeeld de luchthaven. Klanten weten ons te vinden, omdat we denken in oplossingen en geen probleem uit de weg gaan. We kunnen zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband opereren en dat zorgt ervoor dat we ieder project kunnen aannemen.”
Vorig jaar hebben jullie de Gouden Brander Award gewonnen. Wat houdt deze prijs in?
“Dit is een award die wordt uitgereikt aan het beste opleidingsbedrijf van het jaar. De prijs laat zien dat we goed bezig zijn met het opleiden van onze mensen. Het volgen van de tweejarige basisopleiding wordt bij ons gecombineerd met training en toetsing van onze leermeesters. Zo ben ik zelf ook in de branche begonnen en het bedrijf ingerold. Uiteindelijk hebben we 22 jaar geleden het bedrijf met een aantal aandeelhouders doorgestart. Toen werkten er 17 man, nu inmiddels ruim 70.”
Hoe verklaar je dat succes?
“We hebben veel aandacht voor de klant, maar ook voor het product. We staan voor kwaliteit en doen wat we met de klant afspreken. We hebben een zeer uitgebreid intern scholingsprogramma voor onze medewerkers, die we ook in mindere tijden altijd hebben voortgezet. Daardoor hebben we nu de perfecte samenstelling van vakmensen in huis, zowel op de werkvloer als op kantoor. Snelle ontwikkelingen, zoals de verduurzamingsopgave binnen de vastgoedsector, kunnen we daardoor ook prima oppakken.”
Voor meer informatie zie www.zaanstaddakwerken.nl.
Vergelijkbaar nieuws
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?
Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.
Nieuws aanleveren