“Bedrijven leveren aanbod in de vorm van materialen, menskracht en kennis”, legt Bas Husslage uit, manager van de Zaanse Uitdaging. Zijn collega van de Waterlandse Uitdaging Agnes Bak vult aan: “Maatschappelijk betrokken ondernemen geeft heel veel energie en genoegdoening!” In 2019 waren beide organisaties goed voor respectievelijk 170 en 200 matches tussen een maatschappelijke vraag en bedrijfsaanbod.
De Zaanse Uitdaging en Waterlandse Uitdaging zijn twee van de bijna vijftig Uitdagingen in ons land. Het zijn zelfstandige stichtingen die samen de Landelijke Uitdaging vormen. Agnes: “Iedere Uitdaging werkt met een zogeheten matchgroep van enthousiaste, betrokken ondernemers. Zij denken vier keer per jaar mee om binnengekomen hulpvragen aan bedrijven te koppelen.”
Voorbeelden matches
De matches die jaarlijks ingevuld worden zijn zeer divers. Bas: “Het varieert van dakbedekking voor een sportschool die kinderen in een achterstandswijk opvangt. Tot en met beschikbaar stellen van tweedehands iPads voor quarantaine-patiënten en bewoners van verzorgingshuizen. Ook kun je denken aan de complete metamorfose van een kinderboerderij. Of zaken als communicatie-ondersteuning, financieel of juridisch advies. Het is maar net welk dilemma een maatschappelijke organisatie wil oplossen.”
Corona eye-openers
Wat maatschappelijk echt opvalt door de corona-crisis is dat hulp voor mensen in minima-situaties nog meer nodig is. Dat is duidelijk te merken bij voedsel- en kledingbanken. Ook eenzaamheid is een belangrijk thema. Net als inzet van vrijwilligers. Wat dat laatste betreft is het bij een deel van de maatschappelijke organisaties vijf voor twaalf. Waarom? Omdat de veelal oudere vrijwilligers tijdens de corona-crisis niet inzetbaar waren en een deel van hen daarna gestopt is. Vooral het versterken van bestaande maatschappelijke organisaties is daardoor een uitdaging met topprioriteit.
Financiële ondersteuning
Los van de honderden matches die met gesloten beurs tot stand komen, is ook geld nodig voor organisatiekosten. De Uitdagingen werken met een kostenbegroting waaraan de regionale Rabobank, gemeenten en bedrijven bijdragen. Zo helpen al met al zeer veel verschillende organisaties, samen met talloze vrijwilligers om de Zaanse en Waterlandse samenlevingen sterker te maken.