“Wij willen voorop blijven lopen in het ontwikkelen van cadeaukaarten met een maatschappelijke missie, daar zijn we sterk in.” Toon van Dooijeweerd, directeur van YourGift Cards, spreekt deze ambitie ferm uit. Deze is dan ook niet alleen ontstaan vanuit de wens het bedrijf in cadeaukaarten voor de zakelijke markt verder te laten groeien, maar ook vanwege de maatschappelijke missie: elke verkochte cadeaukaart steunt óók een goed doel.
Eind vorig jaar lanceerde YourGift Cards twee nieuwe cadeaukaarten: de Your Luxury Giftcard, die richt zich op het hogere, luxere segment. En de Your Green Gift Cadeaukaart, gericht op organisaties met een duurzame focus. “Laatstgenoemde is zeker succesvol, de luxe kaart moet zijn plekje in de markt nog wat beter vinden. Wij geven nieuwe producten altijd drie jaar de kans: we weten uit ervaring dat het tijd kost.” Van Dooijeweerd is zeker van zijn zaak. Na de extreem drukke coronaperiode – waarin veel werkgevers thuiswerkende werknemers verblijdden met een cadeaukaart – keert de markt ‘terug naar normaal’. “We hebben YourGift Cards in deze periode goed op de kaart weten te zetten. Maar we zijn nu, voor de zomer, alweer bezig met de traditioneel drukke eindejaarsperiode én met wat we volgend jaar willen doen. Een jaar gaat zo ontzettend snel en wij zitten altijd vol ideeën!”
Nieuwe wetgeving
Er is nog veel mogelijk in cadeaukaarten voor de zakelijke markt, daarvan is de gedreven directeur overtuigd. “Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mogelijke nieuwe Europese wetgeving wel roet in het eten kan gooien. Cadeaukaarten worden gezien als elektronisch geld – omdat de waarde ervan elektronisch wordt opgeslagen. Daardoor vallen ze onder een anti-witwasrichtlijn: illegaal geld kan worden gebruikt om cadeaukaarten te kopen, waarmee dan andere aankopen worden gedaan. Nu is bedacht om voor cadeaukaarten zoals de onze – kaarten die klanten op meerdere plekken kunnen uitgeven – verplichte identificatie en registratie in te stellen. Wij komen hiertegen in verweer, samen met onder andere BrancheVereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL), omdat we dit absoluut niet terecht vinden. Wij bieden zekerheid: zowel voor de gever als de ontvanger, dat onze kaarten op een goede manier gekocht en besteed worden.” Een ander gevolg van deze wetgeving, een geldigheidsduur van minimaal twee jaar op cadeaukaarten, vindt Van Dooijeweerd wel een goede ontwikkeling. “Onze kaarten hebben een eeuwigdurende geldigheid, dus dat is geen enkel probleem!”
Impact maken
YourGift Cards heeft de gewoonte om aan het einde van elk jaar te melden hoeveel impact er met de cadeaukaarten gemaakt is. “Dat doen we in plaats van melden hoeveel geld we ermee hebben verdiend: dat vinden we namelijk veel minder spannend. Wij willen echt maatschappelijke impact maken. Dat vindt ook onze moedermaatschappij Paerel Investment belangrijk, die is impactinvesteerder van YourGift Cards. Impact maken wij doordat we een bonus van drie procent – en soms zelfs vijf procent – verstrekken over de waarde van elke kaart. Die kan gedoneerd worden aan een goed doel of een maatschappelijke instelling: iets wat de afnemer belangrijk vindt en waarover hij kan vertellen aan de ontvangers.”
Digisterker en Takecarebnb
Twee recente goede doelen waaraan gedoneerd kan worden, zijn Takecarebnb en Stichting Digisterker. “Takecarebnb heeft de donaties hard nodig: hiermee kunnen zij vluchtelingen uit Oekraïne matchen aan gastgezinnen. Dit goede doel is ontzettend actueel en kwam bij ons terecht via het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Omdat het een ANBI-organisatie betreft, kunnen wij ook doneren en snijdt het mes dus aan twee kanten.” Stichting Digisterker heeft een lesprogramma uitgerold in 23 penitentiaire inrichtingen: ‘Werken met de e-overheid’. Van Dooijeweerd: “Dankzij onze donatie wordt het lesprogramma, in samenwerking met de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), aangeboden aan gedetineerden. Zo wordt hen digitale ondersteuning geboden als ze in de maatschappij terugkeren, dit draagt bij aan het succes van die terugkeer.” Voor dit programma moesten in één week tijd maar liefst 18.000 cadeaukaarten op locatie worden geleverd. “We hebben alles en iedereen ingeschakeld, zelfs familieleden. Dat is typisch YourGift: dan raken we enthousiast en zetten we de schouders eronder. Dat zit in ons DNA.”
Podium Cadeaukaart
YourGift Cards is een platform met een groot assortiment cadeaukaarten. “Nu is het donatiemodel alleen van toepassing op onze eigen YourGift-kaarten, maar we willen ook een selectie van andere cadeaukaarten daaronder laten vallen. We hebben daar gesprekken over met collega-kaartaanbieders, zoals Podium Cadeaukaart. Deze kaart is bedoeld om mensen naar het theater en bijvoorbeeld festivals te krijgen. De cultuursector is in de coronatijd zwaar getroffen. Door het gebruik van deze kaart te stimuleren kunnen wij met ons donatiemodel iets passends voor de sector doen.”
Enthousiast vervolgt de directeur: “Wij kijken altijd naar partnerships: we hebben geen concurrenten, maar partners. Je kunt onze kaarten besteden, doneren, omwisselen voor een andere cadeaukaart: kies je voor YourGift, dan kies je eigenlijk voor alles.”
Relatiegeschenken
Dat ‘alles’, dat omvat inmiddels meer dan kaarten. “We hebben zo vaak de vraag gekregen: kunnen jullie méér voor ons verzorgen, zoals kerstpakketten en relatiegeschenken? Wij willen dat inderdaad doen, zodat klanten altijd bij ons terechtkunnen. Ik snap het ook heel goed: ik ben zelf ook werkgever, ik vind het ook leuk om een cadeaukaart voor werknemers onderdeel te laten zijn van een mooi geschenk of pakket. Datzelfde geldt voor zakelijke relaties. Als je die op een leuke manier wilt verrassen, kun je gerust contact met ons opnemen. YourGift Cards heeft daarvoor partijen achter zich staan die gespecialiseerd zijn in deze markt.”
Cheques uitdelen
Ook al is de eindejaarsperiode de drukste, de fase daarna is misschien wel de leukste. “In januari gaan we op pad om cheques uit te delen aan de goede doelen waarvoor we gespaard hebben. Dit levert mooie momenten op en dat is waar we het voor doen. Ik krijg weleens de opmerking: jullie geven wel heel veel weg. Maar dat komt door onze klanten: de bedrijven die onze cadeaukaarten hebben gekocht voor hun werknemers en relaties. Van daaruit kunnen wij iets moois doen voor goede doelen.” Eén van de vaste goede doelen is WarChild. “Daar zijn we onlangs weer geweest. In plaats van een bonus van drie procent, krijgen kaarten waarbij de afnemer voor een WarChild Giftcard kiest, een bonus van maar liefst vijf procent.” Ontvangers van deze cadeaukaarten kunnen er ook voor kiezen hun tegoed volledig aan WarChild of een ander goed doel te schenken. “Die keuzevrijheid blijft!”
YourGift Cards heeft een duidelijke missie en gaat daar graag ‘de boer mee op’.
“Ik vind dat erg leuk om te doen: ik word er gelukkig van, want het is echt een goed verhaal. De rest van het team doet dat ook fantastisch, onder andere Karin van Oevelen. We staan achter ons verhaal en mensen merken dat het oprecht is: dit is wie wij zijn en wat wij willen bereiken voor de maatschappij waarin we leven. Die boodschap staat als een huis.”