Kennisplatform voor noord holland

Werf technisch personeel met goede employer branding

Geplaatst op 16 februari 2023
Werf technisch personeel met goede employer branding

In 2022 ontstond er een unieke situatie; er waren meer vacatures dan werkzoekenden. Waar normaal gesproken ruim keuze is in potentieel personeel voor een openstaande vacature, is de situatie nu omgekeerd; bedrijven staan in de rij voor goede mensen. In de industrie is het tekort nog groter; van de top acht beroepsgroepen waar het moeilijk is om personeel te vinden, zijn er vijf technisch. Met employer branding kan dit probleem verholpen worden.

Naast dat een te krappe personele bezetting de groei beperkt of tot concrete gaten in de planning leidt, is het ook erg duur. Gemiddeld kost een openstaande vacature meer dan €350 per dag en staat 63 dagen open. Alle reden dus om het aantrekken van nieuw technisch talent tot hét speerpunt te maken van de bedrijfsvoering en te investeren in arbeidsmarktcommunicatie.

Maak jezelf online zichtbaar om meer personeel te vinden

Succesvolle employer branding is heus geen hogere wiskunde of een peperduur traject. De kunst zit hem juist in de mix en de authenticiteit. Een snel geplaatste, met een iPhone gemaakte, foto van de gezellige vrijmibo, is net zo belangrijk als een strakke bedrijfsvideo of een persoonlijke vlog van Tom van R&D die vertelt over zijn werkdag. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Ervaren hoe de werksfeer is, aan welke toffe innovaties ze werken en wat hun toekomstige collega’s van de baas vinden.

Tegenwoordig zoeken potentiële werknemers vooral online online een nieuwe functie. Het is dus cruciaal om constant on-top-ofmind en overtuigend te zijn voor nieuw talent. Data Driven Recruitment is hier een geschikte manier voor. Op deze manier kan je precies bijhouden wat de resultaten zijn en hieruit leren. Zo blijkt bijvoorbeeld dat tot wel 90% van de doelgroep het bedrijf niet eens kent. Zorg dus voor een goede naamsbekendheid, en bouw hierop door in de employer branding. Stel je bijvoorbeeld twee hotel websites voor, waarvan eentje reviews toont en verschillende video’s over de faciliteiten, en de andere is onduidelijk over. De keuze is dan snel gemaakt.

Meer technisch personeel voor jouw industrie

Hoe ziet jullie online aanbod voor werkzoekenden eruit? En zijn de unieke eigenschappen meteen zichtbaar? Valt de vacature op tussen de velen? En voor wie valt het op? Met een aantal praktische tips, zorg je dat je als bedrijf 1-0 voorstaat op de oververhitte arbeidsmarkt. Deze tips zijn gratis te downloaden op https://indall.nl/whitepaper-employer-branding/

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: