In een steeds veranderende arbeidsmarkt, waar de prioriteiten en waarden van elke generatie verschillen, bevindt Gen Z zich op een kruispunt bij het kiezen van hun toekomstige werkgevers. Met een focus op innovatie, evenwicht tussen werk en privé en financiële zekerheid, is het cruciaal voor deze generatie om de voordelen te overwegen die een multinational – met de juiste mindset en focus – kan bieden.
Vanuit die filosofie startte June Park, President Samsung Benelux, in 2022 Samsung Talents of the Future. Samsung wil hierdoor de brug slaan tussen de academische wereld en de professionele uitdagingen waar starters mee geconfronteerd worden. 50 masterstudenten uit de Benelux gingen aan de slag met dit extracurriculaire programma. Een primeur voor de Benelux.
In samenwerking met toonaangevende universiteiten in de Benelux
In samenwerking met de Universiteit Antwerpen, Universiteit Gent, Vrije Universiteit Amsterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam recruteerde Samsung 50 studenten in hun masterjaar voor de pilot van Samsung Talents of the Future.
Deze getalenteerde jongeren namen in het academiejaar ’22-‘23 deel aan verschillende masterclasses die werden gegeven door experten van Samsung en professionele jongerencoaches. Topics als data-analyse, commercial thinking, result driven marketing en social media planning kwamen aan bod maar evenzeer werd er ingezoomd op interpersoonlijke vaardigheden zoals personal development, feedback geven en change management.
Reële opdrachten
De studenten werkten ook mee aan reële opdrachten en pitches en konden een aantal events van dichtbij bijwonen zoals de lancering van de Galaxy S23. De studenten konden zo hun kennis en skills verbreden, echte werkervaring opdoen én tegelijkertijd een waardevol netwerk opbouwen met enthousiaste Samsung collega’s en medestudenten uit andere universiteiten. “We merken bij Universiteit Gent dat het absoluut een meerwaarde is voor de studenten wanneer bedrijven, zoals Samsung, hun professionele ervaring naar de schoolbanken brengen.”, verklaart Lieven De Marez, Professor, Research Director imec-mict-UGent.
Samsung Talents of the Future brengt de studenten niet alleen een reeks van praktische skillsets bij, maar is vooral in het leven geroepen om Gen Z voor te bereiden en te coachen om na hun studies, klaar te zijn voor het aanzetten van hun professionele carrière. Het is voor Samsung Electronics eveneens de uitgelezen kans om met hen in conversatie te gaan, hun behoeften en verwachtingen te begrijpen.
Internationaal technologiebedrijf
“Als internationaal technologiebedrijf willen wij een actieve rol spelen in de ontwikkeling van de volgende generatie. Talents of the Future is meer dan alleen praktische kennis bijbrengen om studenten beter voor te bereiden op hun carrière, het is ook een kans om met hen te praten, om hun behoeften en verwachtingen te begrijpen in een op maat gemaakt programma. Ik ben trots op het succes van de pilot, dat diverse topuniversiteiten zich als partner hebben aangesloten en natuurlijk de 50 afgestuurde studenten. Na opschaling van het programma in de Benelux volgend jaar, ambiëren we het op Europese schaal uit te breiden”, aldus Barbara de Schoen de Bruin, Samsung Benelux Head of Corporate Communications.