Social media is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een plek waar je je kunt laten inspireren en kennis kunt maken met merken en producten. Zo geeft 60% van de Instagram gebruikers aan dat ze nieuwe producten vinden op het platform. Vandaag de dag ondergaat social media weer een verandering, het wordt een nieuw verkoopkanaal: social commerce.
Social commerce verwijst naar de activiteit van het verkopen van producten via social media platforms. Hoe producten kunnen worden gekocht verschilt nog steeds van platform tot platform, maar het belangrijkste punt is dat aankopen geheel of gedeeltelijk kunnen worden gedaan binnen de social media-platforms of apps. Hoe werkt het en waar moet je rekening mee houden bij de inzet? Sam van Hees, co-founder van digital agency Story of AMS, vertelt het.
Waarom werkt social commerce?
Consumenten kiezen voor de weg met de minste weerstand. Net zoals voice-commerce een nieuwe en snelle manier biedt om producten aan te schaffen via een voice-assistent zoals Alexa, geldt dit ook voor social commerce. Op sociale media zijn de meeste gebruikers een paar klikken verwijderd van een aankoop, aangezien de adres- en betalingsgegevens al door het sociale platform opgeslagen worden. Ook de onderzoeksfase naar producten wordt ook verkort omdat de opmerkingen en reviews direct naast het product zichtbaar zijn.
Alhoewel social commerce zich nog in een vroeg stadium bevindt, maar heeft de potentie om een van de belangrijkste verkoopkanalen voor bedrijven te worden. Onderzoek toont nu al aan dat een derde van de Instagram gebruikers blij is dat ze via sociale media aankopen kunnen doen.
De potentie is terug te zien in de campagne via Gucci op Snapchat. Als eerste social media platform lanceerde Snapchat onlangs ‘Shoppable AR’-technologie, waarmee een eerste campagne met Gucci werd gelanceerd. Via de ‘try-on’ filter toont het schoenenmerk sneakers door verschillende lenzen en kunnen gebruikers van het social media kanaal de schoenen virtueel uitproberen en direct aanschaffen.
Waar je als bedrijf rekening mee moet houden
Ten eerste is een mobile-first ervaring een must. 94,7% van de social media gebruikers zit op social media via zijn of haar telefoon. Mobiel was al dominant maar zal nu belangrijker worden dan ooit.
Daarnaast is een trage website is een no-go in de klantervaring. Elke milliseconde die je moet wachten tot een pagina geladen is, is teveel. Wanneer mensen vanuit instagram of Snapchat een product willen kopen, is het van belang dat de ervaring niet verandert. De e-commerce website of app moet net zo snel en mobiel geoptimaliseerd zijn als de sociale platformen waar zij vandaan komen.
Op sociale media gaat het leven snel. Swipe, swipe, like, like, share, comment, share, swipe. Mensen gebruiken social media overal, in de bus, op het toilet, tijdens de les of een vergadering en tijdens het uitlaten van de hond. De e-commerce website of app die korte bezoeken optimaal benut, met een mobile-first design en een intuïtieve gebruikers reis, zal goed voorbereid zijn op de social commerce ontwikkelingen.