Vastned Retail beheert honderden panden commercieel vastgoed met een waarde van 1,4 miljard euro in belangrijke steden in Nederland, België, Frankrijk en Spanje. Zo’n 22% van deze unieke portefeuille bevindt zich in Amsterdam. Het gaat met name om winkelvastgoed en woningen boven winkels. CEO Reinier Walta vertelt over Vastned en de positieve invloed van vastgoedbeheer op de leefbaarheid van de historische binnenstad van Amsterdam.
Voormalig Vastned CFO Reinier Walta (1974) is sinds april 2021 CEO: “Onze panden zijn vaak historisch en hebben een behoorlijke zichtbaarheid binnen Amsterdam. Ze zijn karakteristiek en bepalend voor de sfeer en het gebruik van een straat of wijk. Grote merken vestigen zich graag in een dergelijk gebouw. Zo maken ze een pittig statement. Mensen komen graag in zo’n bijzondere winkel en vinden het fijn om in zo’n straat te zijn.
Geen historisch pand, maar wel op een historische plek, is het overweldigende Rokin Plaza met winkelruimte op de eerste 3 bouwlagen en kantoorruimte op de bovenste 3 bouwlagen. De twee retailers zijn de Japanse modeketen Uniqlo en de Spaanse modeketen Pull&Bear. Beide winkels zijn toegankelijk vanuit de Kalverstraat en het Rokin. Een echte A-locatie. Verder beheren we panden in het historische centrum aan de PC Hooftstraat en Leidsestraat, in Amsterdam-Zuid aan de Van Baerlestraat, en in De Pijp in de Ferdinand Bolstraat.
Wat ik belangrijk vind, is dat commercieel gebruik van vastgoed ook iets toevoegt aan de leefbaarheid van de stad. Dit doen we sinds kort bijvoorbeeld door mix-use, aanbieding van hoogwaardige appartementen boven de winkels. Dat zorgt echt voor een upgrade van de buurt. We houden in de aankoop van onze panden steeds meer rekening met een bredere benutting, en we kijken welke faciliteiten er goed bij de straat passen. Echt waarde toevoegen dus.”
Over Reinier Walta
“Ik kwam bijna 7 jaar geleden bij Vastned als CFO. We zaten toen midden in de transitie naar een focus op vastgoed uitsluitend in de high streets. Als enig beursgenoteerd bedrijf kozen we 8 jaar geleden om uitsluitend te beleggen in winkelvastgoed in de beste straten van historische steden. Ons huidig portfolio kwam tot stand door een zorgvuldige strategie die ons ook echt verder heeft gebracht.
De volgende stap, waar ik me voor inspan, is de focus leggen op die plekken in de stad waar de mensen willen zijn om te wonen, winkelen, werken en te ontspannen. Uitgangspunt is onze unieke portefeuille: wat gaan we daar nu mee doen en hoe halen we er de waarde uit die er in zit?
We passen onze panden aan op de wensen van deze tijd en voeren veranderingen door. Meestal niet aan de buitenzijde – een aantal van onze panden zijn monumenten – maar wel aan de binnenkant. Het gebruik bepalen we zelf. Nu worden veel etages boven winkels in de Leidsestraat en PC gebruikt als opslag. Maar dat is lang niet altijd nodig. Veel fashion retailers willen vooral een geschikte begane grond en hebben steeds minder interesse in bovenliggende verdiepingen. Die ruimtes maken we geschikt voor bewoning als dat kan.
Verantwoordelijkheid naar Amsterdam
Er is een te kort aan woningen dus de gemeente juicht alleen maar toe als er woningen boven winkelruimtes ontwikkeld worden. Dit doen we duurzaam en met respect voor de bestaande bouw. Historisch gezien willen kopers hele panden. Maar het is zonde als de helft leegstaat toch? Wij maken er actief werk van om dat te veranderen. Het is echt een win-win: voor de stad omdat er meer woningen komen en voor Vastned vanwege de huuropbrengst. Het spreekt voor zich dat de sociale cohesie toeneemt als winkelstraten ook na sluitingstijd levendig zijn.
In De Pijp hebben we al relatief veel vrije sector appartementen boven winkels. De buurt en de winkels lenen zich daar heel goed voor. Geen Louis Vuitton en Ted Baker maar Eye Wish en Hunkemöller, meer convenience stores. Er is veel interesse…
Als eigenaar van toonaangevende winkelpanden hebben we een verantwoordelijkheid naar de stad. Dat is niet alleen een bewustwording maar we handelen er ook naar. Ik vind het belangrijk dat men weet dat Vastned daar echt werk van maakt. We gebruiken alle meters die in de stad te vinden zijn om er echt een betere plek van te maken. Wij willen bijdragen aan de kwaliteit van Amsterdam. Aankopen en verhuren is voor Vastned niet voldoende. Beheer van historische panden is een verantwoordelijkheid die verder gaat dan verhuur en basic onderhoud.
Continue verbetering leidt tot de juiste match
Of een pand nu op de PC of in De Pijp staat, we besteden uitermate veel zorg aan verbetering en gaan respectvol en duurzaam om met verbouwing, aanpassing en bijvoorbeeld mix-use toepassingen. Wij willen langdurige relaties met verhuurders die jaren of decennia tevreden zijn met hun winkel. Nieuwe aankopen worden gestript, gas gaat eruit en de leidingen nemen we onder de loep. Hoe hoger we het EPC-label kunnen krijgen hoe beter. We streven naar A of hoger voor nieuw te realiseren appartementen. Bij enkel glas (monumenten) passen we voorzetramen toe. We kijken naar de materialen, gebruiken milieuvriendelijke verf en we recyclen wat we kunnen. Het gaat best ver. We maken de winkel- en woonruimtes zo aantrekkelijk mogelijk voor de huurder.
Een retailer van een belangrijk internationaal merk gaat naar een makelaar en legt de wensen op tafel. Wij kennen de markt en zorgen dat de makelaars ons weten te vinden. Vervolgens denken wij graag mee over welke merken passen in welk deel van de stad? Voor een langdurige en succesvolle relatie is het belangrijk dat die match optimaal is. Op dit moment zijn er minder toeristen in Amsterdam. Desondanks is 96,5% van onze panden verhuurd. Het is geen geheim, er is wel iets aan de hand in de retail. De winkeltransitie is al jaren aan de gang. Met onze portefeuille hebben we goud in handen. Vastned heeft veel vastgoed in de Kalverstraat. Een plek in Amsterdam waar iets moet gebeuren. Wij maken ons er hard voor om dat vastgoed daar aantrekkelijk te maken en te houden, zodat mensen zeggen: om die winkel ga ik naar de Kalverstraat!
“Uitgangspunt is onze unieke portefeuille. Wat gaan we daar nu mee doen? Hoe halen we er de waarde uit die er in zit?”
“Voor een langdurige en succesvolle relatie met een verhuurder is het belangrijk dat de match tussen het merk en ons pand optimaal is.”
“Hoe groter we worden, hoe groter de projecten die we kunnen aanpakken, hoe beter de kwaliteit van de Amsterdamse binnenstad kan worden.”
Het winkelend publiek in Amsterdam blijft een voorkeur hebben voor karakteristieke straten en een inspirerende omgeving.
Na de lockdown stonden er weer rijen voor de ingangen van het Rokin Plaza. De fashion stores van Uniqlo en Pull&Bear hebben ingangen aan zowel het Rokin als de Kalverstraat.2
Exclusieve merken vormen een onderdeel van de stad. Belangrijk zijn een grote zichtbaarheid en een stuk beleving.
De PC Hooftstraat blijft voor high street retail modemerken de meest favoriete straat van Nederland. Vastned is eigenaar van meer dan 10 adressen op de PC, waarvan 8 winkeladressen.
Ted Baker (Leidsestraat 64) is een toonaangevende Britse modeketen gehuisvest in karakteristiek winkelvastgoed met verhuurde kantoren erboven.