De verstoring van het Panama- en Suezkanaal als twee van de meest belangrijke internationale handelswegen vorig jaar, oorlogen in de Oekraïne en het Midden-Oosten als bedreiging voor de import van grondstoffen en goederen, grote aanhoudende tekorten aan chauffeurs, stijgende kosten én een toegenomen focus en publieke druk op duurzame bedrijfsvoering. Stuk voor stuk uitdagingen waar de transport logistieke markt mee te kampen heeft. Zoals Gartner aangeeft: disrupties zijn in deze markt niet langer een ‘als’ of een ‘wanneer’, maar de nieuwe norm.
Dit gooit nog een schepje – of zeg maar gerust schep – boven op de al complexe markt. Heb je er wel eens bij stilgestaan dat wc-papier alleen al over verschillende internationale grenzen en via verschillende vormen van transport in de supermarkt terecht komt?
Hoe kan in de transport logistieke sector de benodigde flexibiliteit en efficiëntie worden gecreëerd om de hedendaagse – en toekomstige – uitdagingen het hoofd te bieden? Het antwoord zit in de juiste inzet van technologie. Alleen dan kan verbinding op grote schaal worden gerealiseerd tussen alle partijen in de supply chain om te anticiperen op wegvallende handelsroutes. Zo kunnen processen duurzamer en kosten-efficiënt worden ingericht met maximaal resultaat en met minimaal transport en dus chauffeurs. En juist daar zit het probleem. Alhoewel organisaties in de branche weten dat er iets zal moeten veranderen – 80% meldde vorig jaar een verstoring en 70% is het eens met de stelling dat het effectiever aanpakken van hedendaagse uitdagingen essentieel is – blijft de juiste actie achterwege.
Organisaties zijn wel degelijk bezig geweest met digitalisering het afgelopen jaar, maar de oplossingen die worden ingezet communiceren niet met elkaar. Hierdoor ontstaat een gebrek aan inzicht in de orders, capaciteit en het actuele transport en daarmee de mogelijkheid om tijdig in te springen wanneer het mis gaat.
Waar de technologieën intern niet met elkaar communiceren is van communicatie met andere spelers in de supply chain al helemaal geen sprake. Dit, terwijl verbinding cruciaal is in de oplossing van de actuele problemen, zo wordt ook onderstreept door het 33ste Annual State of Logistics (SoL) rapport. Slechts 17% van de partijen in de supply chain beoordelen hun samenwerkingsniveau als ‘zeer hoog’.
Door alle partijen in de supply chain – verzenders, retailers, vervoerders en logistieke dienstverleners voor o.a. laden en lossen – samen te brengen op een digitaal en bovenal mondiaal platform, wordt allereerst het huidige netwerk van potentiële samenwerkingspartners binnen de transport logistiek sector sterk vergroot. Valt een schakel binnen de supply chain weg, of zorgen geopolitieke spanningen ervoor dat gevestigde handelsroutes moeten worden vervangen door nieuwe? Nieuwe contacten staan gelijk aan nieuwe en vooral meer mogelijkheden en een platform kan hierbij fungeren als benodigde matchmaker. Vaste contacten worden ingewisseld door een volledig netwerk, bomvol nieuwe routes.
Daarnaast heeft verbinding via een wereldwijd platform de potentie om de lasten van het personeelsgebrek te verminderen en tegelijkertijd een duurzame(re) aanpak te realiseren door capaciteit aan de vraag te matchen. Wanneer je een vrachtwagen op de weg ziet is de kans groot dat het alleen de chauffeur vervoert. Gemiddeld 20% van de vrachtwagens op de weg zijn leeg en in het geval van zware goederen stijgt dit zelfs naar 60%. Onnodig, als één vrachtwagen aan komt rijden om een vracht op te pikken, terwijl een andere net op dezelfde locatie goederen heeft gelost en retourneert naar dezelfde eindbestemming. Een digitale data-gedreven aanpak maakt dit zichtbaar en kan ervoor zorgen dat slechts één van de vrachtwagens de weg op gaat. En daar zien we direct de link met het aanhoudende personeelstekort. Eén vrachtwagen betekent ook één chauffeur. En dan hebben we het nog niet eens over de voordelen die een dergelijk platform kan bieden door gebruik te maken van technologie voor automatisering van handmatige handelingen, betere planning en het rijden van de kortste, meest duurzame en kostenefficiënte routes én acute aanpassingen bij bijvoorbeeld files en wegafsluitingen door real-time inzicht.
Het mag duidelijk zijn dat transport logistieke organisaties niet langer kunnen vertrouwen op reactieve maatregelen en verouderde handmatige processen. Daarmee worden de uitdagingen in de branche niet verholpen en verstoringen in de supply chain niet beheert. Aan de organisaties de keuze: blijven vasthouden aan gedateerde werkwijzen óf de tegenslagen door een continue veranderende wereld omzetten in kansen. En die zijn er te over wanneer isolatie wordt ingewisseld voor digitalisatie. Dan transformeert reactief naar proactief, handmatig naar automatisch en onduidelijkheid naar inzicht voor de juiste, snelle en flexibele beslissingen.
Auteur: Patrick van Denzel, Senior Sales Directeur van Transporeon, een bedrijf van Trimble.