Problemen met de riolering? Bel Van der Velden! Van repareren, renovatie en vernieuwen tot reiniging, inspectie, advies én een 24/7storingsdienst. De specialist met landelijke dekking zorgt dat uw rioleringssysteem continu in topvorm blijft. ‘Wij kijken namelijk verder dan vandaag of morgen’, vertellen Dick Helder, Freddy Verhoeven en Job Allemekinders. ‘Wij geloven in duurzame oplossingen voor de lange termijn. Daarin gaan we verder dan wie dan ook.’
Veel bedrijven hebben geen idee waar hun riolering zit, hoe groot het is, in welke staat deze verkeert en of alles milieutechnisch wel netjes wordt afgevoerd. De riolering zit ergens onder de grond, je ziet het niet en zolang het functioneert, is het prima – is de algemene gedachte.
One-stop-riolering-shop
‘Maar als op 1 januari 2024 de nieuwe Omgevingswet in werking treedt, kan er ineens een handhavende inspecteur van de omgevingsdienst op de stoep van je bedrijf staan en alles over jouw riolering gaan vragen. Hij wil dan precies weten of je wel aan alle milieuvergunningseisen voldoet’, legt Freddy Verhoeven, manager van het interne adviesbureau van Van der Velden, uit. ‘Wij kunnen bedrijven dan op alle vlakken ontzorgen. We brengen ten eerste je rioleringssysteem volledig in kaart, inclusief de kwalitatieve staat. Bovendien adviseren we óf en wát er eventueel aan je riolering moet worden gerenoveerd of vernieuwd. Zijn er ingrepen nodig? Dan kunnen we die vervolgens op een duurzame manier uitvoeren, inclusief rioleringsbeheer in de toekomst. We zijn dus een echte one-stop-shop.’
Werken met vier zekerheden
Het inmiddels 58 jaar oude Van der Velden telt zo’n 550 medewerkers, die verdeeld zijn over 17 regionale vestigingen met een landelijke dekking. De kracht van het familiebedrijf, dat een jaaromzet van 63 miljoen euro heeft, is dat het werkt met vier zekerheden.
‘Is er een probleem? Dan lossen we het meteen én altijd op. Tevens zorgen we dat het een blijvende oplossing is én dat we met een duurzame oplossing komen’, zegt Dick Helder, die bij Van der Velden Amsterdam de assistent-vestigingsmanager is. ‘Onze klanten mogen erop rekenen dat onze specialisten snel ter plekke zijn om het probleem efficiënt te verhelpen. We gaan net zo lang door tot het opgelost is. Ook als het euvel dieper zit dan gedacht en er andere maatregelen en materieel nodig zijn. Omdat de snelste oplossing niet altijd de beste is, denken we bovendien aan de lange termijn bij beheer en onderhoud. Dat voorkomt storingen en kosten.’
Duurzaam werken in alle geledingen
Met het oog op de volgende generatie, staan duurzame oplossingen bij Van der Velden voorop. ‘We hebben drie thema’s hoe we duurzaamheid in onze bedrijfsvoering meenemen’, weet Job Allemekinders, de duurzaamheidsadviseur bij Van der Velden. ‘Ten eerste gaan we met onze klanten voor een duurzame dienstverlening, zodat er een goed en langdurig klantencontact ontstaat. Ons tweede thema is de klimaatactie. Dus hoe kunnen we onze CO2-voetafdruk reduceren. Dat kan bijvoorbeeld door zakelijk elektrisch te rijden, het scheiden van restafval, maar ook door onze panden te verduurzamen en door duurzaam in te kopen. Ten derde gaan we voor een duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Het personeel van Van der Velden is ons menselijk kapitaal. We zorgen ervoor dat zij tot hun pensioen gezond en veilig kunnen werken én gelukkig zijn.’
Wereldprimeur met duurzame werkbus
Dat Van der Velden innovatief opereert, bewijst het met de introductie van de elektrisch aangedreven werkbus. ‘Nog iets meer dan een jaar, dan gaan Amsterdam en andere grote Nederlandse steden over tot een zero emissie-zone. Dat betekent dat je vanaf 1 januari 2025 niet meer met je oude dieselbus die binnensteden inkomt’, legt Job uit. ‘Daarom hebben we vanaf 2021 onze 100 procent elektrische werk- en storingsbus mét een 100 procent elektrische hoge druk unit ontwikkeld. Deze combinatie van elektrische bus én hoge druk unit is uniek in de wereld en een echte duurzame primeur! Over de levensduur van één bus besparen we liefst 36.000 liter diesel en stoten we 95 ton minder CO2 uit. Onze elektrische bussen rijden al in Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch en Groningen.’
Elektrische bakfiets
Omdat veel klanten duurzaamheid eveneens belangrijk vinden, krijgt Van der Velden positieve reacties op hun innovaties. ‘Onze vestigingen komen zelf ook met nieuwe ideeën’, vult Dick aan. ‘Zo zijn delen van de Rotterdamse binnenstad voor onze bussen nauwelijks bereikbaar. Dus daar maken onze mensen sinds dit voorjaar gebruik van een elektrische bakfiets om storingen te verhelpen. Ook deze noviteit werkt uitstekend! Op de elektrische fiets heb je immers geen last van eenrichtingsverkeer, parkeerproblemen, ben je veel sneller ter plaatse én heb je zero emissie. In het begin werd er een beetje lacherig over gedaan, maar nu wordt ie super gewaardeerd. Onze klanten staan er ook van te kijken: komt er gewoon een storingsmonteur met een fiets hier!’
Grote bedrijven als klant
Van der Velden wordt dan ook gezien als dé specialist op rioleringsgebied. Van afvalverwerkingsbedrijven, ziekenhuizen, de bekendste bierbrouwerijen tot grote woningbouwverenigingen, stadions, attractieparken en bijna alle supermarkten, ze vragen allemaal om de duurzame rioleringsdiensten van het derde generatie familiebedrijf.
Klimaatverandering
Het huidige rioleringsstelsel van Nederland is gemaakt in een tijd dat regenbuien minder hevig waren. ‘We zien tegenwoordig steeds meer dat putdeksels door de straten drijven. Dat betekent dat het klimaat verandert, en de eisen die aan het riool worden gesteld, veranderen dus ook’, geeft Dick aan.
Dankzij de afdeling van Freddy kunnen voor dit soort problemen uitstekende oplossingen worden bedacht en adviezen gegeven. ‘Een groot probleem is dat alleen gemeenteriolen goed in kaart zijn gebracht. Bij particuliere bedrijven is naar schatting 95 procent van de rioleringen niet goed gedocumenteerd. Dat is op lange termijn vragen om problemen natuurlijk’, weet Freddy. ‘Maar door de nieuwe Omgevingswet worden bedrijven nu gedwongen om alles goed in kaart te brengen en indien nodig hun rioleringen volgens de letter van de wet op orde te brengen.’
Van inspectieonderzoek tot herstel
Zo was Freddy eind oktober op bezoek bij één van de grootste attractieparken van Nederland. ‘Daar gaan wij binnenkort een groot inspectieonderzoek beginnen. Er is daar, qua riolering, maar een klein deel gedocumenteerd en dus één grote puzzel. We gaan nu alles in kaart brengen. Alle afvoer van toiletten, putten, restaurants en kolkjes. Met het inspectierapport brengen we in kaart waar alle leidingen zitten, wat de status van de riolering is, of er lekkages zijn, van welk materiaal alles is gemaakt en of er reparaties, renovaties of vernieuwingen moeten worden uitgevoerd. En wil het attractiepark de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren? Dan kan de afdeling van Job heel goed aangeven op welke duurzame wijze dat kan worden uitgevoerd. Dit alles met het doel dat het rioleringsstelsel ook in de toekomst in topvorm blijft verkeren.’
www.vandervelden.com