Als een bedrijf belt dat het gekwalificeerd en betrouwbaar personeel nodig heeft, gaan Delano Schreuders en Thom van Doesburg direct enthousiast op zoek. ‘Wij gaan namelijk altijd voor de beste match’, zeggen de intercedenten van uitzendbureau Groene Hart Service. ‘Onze naam zegt het al: wij hebben hart voor mensen. Onze uitzendkrachten zijn geen nummertje. Met mensen samenwerken en ze in hun ontwikkeling verder helpen, geeft ons energie.’
Groene Hart Service (GHS) heeft al 27 jaar ervaring in het uitzenden van personeel. ‘Zoekt een onderneming iemand die prima met zijn handen kan werken, zijn wij de aangewezen arbeidsbemiddelaar’, zo vertellen de energieke mannen. ’Zo zijn we niet alleen actief in vakgebieden als recycling, groen, productie en de bouw, maar ook in techniek, infra en logistiek.’
Amsterdamse Westpoort ideale locatie
Naast kantoren in Reeuwijk, Nieuwegein, Apeldoorn en Rosmalen heeft GHS ook een goedlopende vestiging in Amsterdam. ‘We zitten hier ideaal in Westpoort’, zeggen Delano en Thom over de industriewijk, die een groot deel van de Amsterdamse haven en een dynamisch zakencentrum bij station Sloterdijk omvat. ‘Ons kantoor aan de Basisweg ligt letterlijk naast bedrijven die op zoek zijn naar de handjes die wij kunnen leveren. Bovendien kunnen we ons personeel vanaf hier perfect opleiden. Zo hebben we laatst een Bulgaarse man een VCA-cursus in zijn eigen taal kunnen aanbieden. Dat kan allemaal hier in Westpoort.’
Groei geeft gemotiveerd personeel
GHS staat niet alleen voor Groene Hart Service, maar ook voor de kernwaarden Groei, Hart en Samen. ‘Groei is één van de belangrijkste pijlers van ons bedrijfs-DNA’, weten Delano en Thom. ‘We vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich continu blijven ontwikkelen en doorgroeien. Ontwikkeling zorgt er namelijk voor dat hun inzetbaarheid wordt vergroot, zowel voor nu als later in hun loopbaan. We hebben daarom vele soorten opleidingsmogelijkheden voor onze uitzendkrachten, zodat zij een nieuw vak kunnen leren, zich bijscholen of een certificaat kunnen behalen.’
GHS betaalt de kosten voor dergelijke opleidingen. ‘Want als wij zorgen dat onze medewerkers zich zowel op persoonlijk vlak als in hun loopbaan kunnen ontwikkelen, zijn ze gemotiveerder en breder inzetbaar in hun werk. Dat is goed voor hen, onze klant waarvoor ze werken én ook voor ons als GHS. Zo sla je drie vliegen in één klap.’
Hart voor mensen
De drijfveer van GHS is het hart voor mensen. ‘Met mensen samenwerken geeft ons energie. Als iemand zonder kansen op de arbeidsmarkt met een beetje hulp een rijbewijs haalt en een stabiele baan vindt, daar doen wij het voor’, zegt het dynamische duo. ‘Het is hier in Amsterdam al regelmatig voorgekomen dat iemand zonder grootrijbewijs als bijrijder begint en uiteindelijk doorstroomt tot daadwerkelijk chauffeur. Het is prachtig om te zien dat we mensen zo écht een zetje vooruit kunnen geven.’
Delano: ‘In de bouw wordt bijvoorbeeld vaak om een VCA gevraagd. Dat is een certificaat waarmee een werknemer bewijst veilig te kunnen werken. Als onze uitzendkracht dat mist, gaan we met hem naar opleidingscentrum Westpoort hier bij ons in de straat. Na een dag kan hij dan aan de slag in de bouw.’ Thom: ‘En als je in de groenvoorziening veilig met een motorkettingzaag of bosmaaier wil werken, dan verzorgen we ook daar een cursus voor. Dat vinden die jongens machtig mooi om te leren.’
Samen aan de zomer-barbecue
Hoewel de organisatie verspreid is over vijf vestigingen in Nederland, doen alle GHS’ers het werk samen. Elkaar helpen, samen tot een oplossing komen en zo de best mogelijke service aan medewerkers en klanten bieden, zijn hierbij leidend. ‘We doen het natuurlijk ook samen met onze uitzendkrachten’, benadrukken Delano en Thom. ‘Daarom organiseren we leuke dingen voor hen. Neem bijvoorbeeld de barbecue, die we elke zomer hier in de binnentuin van ons Amsterdamse kantoor houden. Lekker eten, drinken en gezelligheid samen. Ook krijgen ze elk jaar van ons een prachtig kerstpakket. Of kunnen ze dagelijks met een GHS-bedrijfsauto naar hun werk rijden. Die betrokkenheid waarderen onze uitzendkrachten enorm. ‘Wow, dit hebben we nooit meegemaakt bij andere arbeidsbemiddelaars’, zeggen ze dan. Onze betrokkenheid wordt gewaardeerd. Ook door de klanten. Dankzij korte lijnen zijn we heel nauw met iedereen. Bij veel klanten lopen we zó even binnen voor een kopje koffie en we denken met ze mee wanneer ze ergens tegenaan lopen in het operationele proces.’
Hulp op maat voor Oekraïense vluchtelingen
Een prachtig mooi voorbeeld van ‘samen’ is dat GHS afgelopen jaar veel Oekraïense oorlogsvluchtelingen aan een baan heeft geholpen. ‘Zo ook Sergei, die hier in Amsterdam bij een recyclingbedrijf werkt’, geeft Thom aan. ‘Hij is eind 20 en moederziel alleen uit zijn land naar Nederland gevlucht. Sergei sprak amper Engels. Maar omdat wij bij GHS een speciaal Oekraïens team met Russische sprekende mensen hebben aangenomen, kunnen wij hem en zijn landgenoten in hun eigen taal helpen. Bovendien bieden we Sergei een elektrische scooter aan, zodat hij naar zijn werk kan reizen. Hij is dolblij met alle ondersteuning. Want dankzij deze baan verdient Sergei nu genoeg geld om zijn eigen woning te kunnen huren. Bovendien is het recyclingbedrijf heel tevreden over hem. We zijn nu bezig om te kijken of Sergei daar vast in dienst kan komen.’
Delano: ‘We hebben bovendien veel Oekraïners werk in de groenvoorziening kunnen aanbieden. Onze Russisch sprekende collega Rens heeft hier met compleet gevluchte gezinnen op ons Amsterdamse kantoor gezeten. Als je hun levensverhaal hoort, leef je enorm met hen mee. Dat geeft ons de trigger om voor die mensen nóg een stapje harder te lopen. Die maatschappelijk en menselijke maat is erg belangrijk voor ons.’
Vijf vestigingen, één hecht bedrijf
GHS vergeet ook het eigen interne personeel niet. ‘Zo zijn we onlangs met een grote groep een lang weekend naar Polen geweest. Met dertig man voor een tripje drie dagen naar het buitenland gaan, dat hoor je bijna nergens. We zijn gewoon een goede groep bij elkaar. We hebben in Nederland dan wel vijf verschillende kantoren, maar vormen één bedrijf. Dat merk je aan alles. Zo’n weekendje weg is een prachtig voorbeeld van hoe hecht we als organisatie met elkaar zijn.’
Groene Hart Service
Basisweg 61-C
1043 AN Amsterdam
T: 020-2384180
E: amsterdam@groenehartservice.nl
W: www.groenehartservice.nl