Hard werken? Daar hebben de meeste ondernemers niet zoveel moeite mee. Het wordt pas frustrerend als het harde werken niet genoeg beloond wordt. Als de onderneming bijna omvalt of als de gewenste groei niet komt. “Door te speuren naar het lek, kun je heel snel stappen zetten in de goede richting.”
De dynamiek van het mkb in Nederland staat als een huis, geen twijfel mogelijk. Steeds opnieuw laten ondernemers zien dat ze een enorme drive hebben en dat ze graag een volgende stap willen zetten. Maar waar startende mkb’ers hun bedrijf nog zien groeien door de inspanning die ze leveren, merken mkb’ers die al wat jaren meedraaien dat simpelweg hard(er) werken zich niet altijd uitbetaalt. Absoluut zonde, vindt bedrijfsadviseur Okkie Boot van Thexton Armstrong Amsterdam. “Je ziet dat die ondernemers het overzicht kwijt zijn. Ze werken nog steeds enorm hard, maar waarvoor eigenlijk? De verwachte groei van het bedrijf, een flinke winsttoename of andere dromen komen niet uit.”
Winstlekkage
Hoe dat kan? Bij Thexton Armstrong noemen ze dat winstlekkage. “Een breed begrip dat erop duidt dat geld weglekt. Bij negen van de tien mkb-bedrijven lekt acht procent van de omzet weg. Het bedrijf presteert niet naar verwachting omdat het ergens niet optimaal functioneert”, zegt Boot. Of dat inkoop, sales of de organisatie is, is voor een ondernemer lastig te ontdekken. “Niet onlogisch trouwens. Als ondernemer heb je gewoon een bedrijf te runnen, de dagelijkse gang van zaken neemt het leeuwendeel van je tijd in beslag. Rustig gaan zitten om eens even je bedrijfsvoering of je voorraadbeheer onder de loep te nemen is makkelijker gezegd dan gedaan.” Toch is dat precies wat Boot adviseert.
Praktische aanpak
Aan de hand van een winstlekkagesessie – een analyse aan de hand van 63 stellingen – voert de adviseur van Thexton Armstrong een bedrijfsscan uit. “Daaruit haal ik precies waar het goed gaat en waar het wringt. Voor veel ondernemers een regelrechte eyeopener. Soms zit het lek in onverwachte hoek.” De winstlekkagesessie is het startpunt voor een concreet en praktisch bedrijfsverbeterplan dat honderd procent is toegespitst op de ondernemer en zijn bedrijf. “Samen met de ondernemer en medewerkers uit het bedrijf gaan we direct aan de slag: wat moet er zo snel mogelijk anders? Hoe realiseren we die broodnodige verbeteringen? De eerste maanden worden de belangrijkste verbeteringen doorgevoerd, daarna wordt samen met de ondernemer stap voor stap het verbeterplan geïmplementeerd.”
Lokale kennis
Thexton Armstrong is een landelijke adviesorganisatie met door heel Nederland 25 lokale adviseurs. Boot werkt veel voor Amsterdamse ondernemers. “Zeker in het mkb is het van groot belang dat je kennis hebt van de lokale markt. Je wilt de context snappen, begrijpen waar een ondernemer tegenaan loopt. Ik wil me echt in de ondernemer en het bedrijf kunnen verplaatsen.”