Vandaag, 1 november, is het World Vegan Day: een dag om de voordelen van een plantaardige levensstijl onder de aandacht te brengen. Om Nederland te inspireren plaatst het plant-based voedingsmerk LikeMeat vandaag een eyecatcher op de Dam: een kleurrijk kunstwerk, genaamd ‘The Plant-Based Chicken’.
De cijfers liegen niet: kiest een persoon die normaliter dierlijke producten eet, iedere dag van het jaar bij één maaltijd voor een plantaardig alternatief? Dan wordt 760.000 liter water, de CO2 uitstoot van een autorit van 5.000 kilometer en honderden dierenlevens bespaard. Meer bekendheid over de voordelen van plantaardige voeding, maakt dat steeds meer Nederlanders vaker bewust kiezen om dierlijke producten links te laten liggen. In Europa heeft Nederland de meeste flexitariërs (48%), waarbij 5% van de inwoners zichzelf vegetariër en 2% zichzelf veganist noemt. In Nederland loopt de jongere doelgroep voorop: in de leeftijdscategorie 18 tot 29 jaar oud zijn er tweeëneenhalf keer zoveel vegetariërs (12%) en veganisten (5%).
Alhoewel de hierboven genoemde percentages een goed teken zijn voor de transitie, kan en moet het beter, vindt LikeMeat. Om op een ludieke manier een open mindset ten opzichte van plantaardige voeding te stimuleren, plaatst het plant-based voedingsmerk vandaag “The Plant-Based Chicken” midden op de welbekende Dam in onze hoofdstad.
“Dit kunstwerk staat voor een kleurrijke viering van de kip op z’n best: volledig gemaakt van planten. Hiermee willen we Nederlanders inspireren om met een open blik naar plant-based te kijken en het gewoon eens te proberen. Saai en smakeloos hoeft het namelijk allang niet meer te zijn!”, aldus Justine Berger, Global Brand Lead van LikeMeat.