De grootste wereldwijde mode-zoekmachine Lyst introduceert vandaag de nieuwe Lyst Index. Lyst analyseert het zoek- en koopgedrag van de maandelijkse vijf miljoen gebruikers van het platform bij meer dan 830 mode-webshops. Door middel van een multi-platform analyse waarin ook de groei in merk-fans en online mentions worden meegenomen creëert Lyst een wereldwijde ranking van de meest populaire merken en producten van het afgelopen kwartaal. Hieronder de meest opvallende ontwikkelingen en trends in de modewereld.
- Gucci herwon de eerste plek met haar signature accessoires, met als grote winnaar de Gucci Soho Disco Bag. In de periode van oktober tot december 2018 hebben meer dan zes miljoen mensen gezocht naar een tas, riem of schoenen van het merk.
- Moncler steeg dit kwartaal van de 12e naar de 4e plek, met de donsjassen voor mannen én vrouwen. De Genius diffusion line zag hierbij de grootste stijging in zoekopdrachten en betrokkenheid op social media.
- Burberry ging er het afgelopen kwartaal vier plekken op vooruit en veroverde hierdoor een plek in de top 10. Net voor de introductie van de fall/winter lijn, onder leiding van Chief Creative Offericer Riccardo Tisco, leeft het merk op onder nieuwe klanten. De nieuwe maandelijkse limited-edition collecties van het merk, die exclusief worden verkocht via Instagram en de Chinese chat-app WeChat, waren binnen enkele uren uitverkocht en zorgden voor een enorme salesboost in Engeland, Italië en China.
- De Italiaanse merken domineerden de Index deze maand. Fendi klom vier plekken en Stone Island veroverde na zes maanden ook een plek in de top 10 met het aanbod in functionele buitenkleding. Het aantal zoekopdrachten naar Stone Island onder Lyst-gebruikers steeg met 122% en het merk werd meer dan 327,000 keer genoemd op social media.
- Urban hiker essentials zoals North Face jassen en Patagonia fleece producten groeiden uit tot echte fashion-items en vielen afgelopen kwartaal in de smaak bij de mannen. De North Face Nuptse jas was het paradepaardje en ook deden de limited edition items uit samenwerkingen met onder andere Vans en Supreme het goed. Patagonia’s fleece producten groeide in populariteit bij mannen en met een groei van 44% in de zoekopdrachten. Het meest populaire item van dit outdoor merk was de Patagonia Classic Retro-X™ fleece jas.
- Naast Patagonia, wonnen ook de duurzame sneakermerken aan populariteit. Het Franse ethische sneakermerk Veja bemachtigde voor het eerst een plek in de Index dankzij de Veja V10 sneakers. Nadat niemand minder dan Meghan Markle werd gespot met Veja’s op 21 oktober, stegen het aantal zoekopdrachten naar het merk met 113%. En ook Allbirds zag de vraag naar hun comfortabele en duurzame sneakers stijgen.
- Met drie van de tien plekken in de Index voor schoenen, blijft deze productcategorie het meest populair. Twee merken die het meest opleefden in het afgelopen kwartaal? Dr. Martens en Ugg. Dr Martens’ Jadon boots staan op de 8ste plek bij de vrouwen en de Ugg Fluff Yeah’s op nummer 6. De afgelopen maanden stegen de zoekopdrachten naar dit laatste merk met maar liefst 350%.
- Een verrassing in de aankopen voor de feestdagen was Versace’s opulent baroque badjas van 595 dollar. De laatste drie maanden werd er 2.4 keer vaker gezocht naar dit item. Grote kans dat dit te maken had met de Instagram-posts over dit product van Kanye West, Kevin Hart en Drake.