Een betere concurrentiepositie. Supergoed aansluiten op de behoefte van je klanten. En bovenal: meer werkgelegenheid creëren door je bedrijfsprocessen slimmer in te richten en optimaal af te stemmen op de vraag uit de markt. “Door vol in te zetten op smart industry versterken bedrijven zelf het fundament onder de hele Nederlandse maakindustrie.”
Smart industry is een behoorlijk breed begrip dat bij lang niet iedereen direct een belletje doet rinkelen. Want wat houdt het nou precies in? En, belangrijker, hoe kun je smart industry binnen jouw bedrijf concreet inzetten? Eén ding is zeker: niets doen is geen optie.
“Feitelijk is smart industry niet iets nieuws. Toch zijn er nog te weinig maakbedrijven die er echt iets mee doen”, zegt Monique van der Voort van Koninklijke Metaalunie. En dan doelt ze op het complete mkb. “Er zijn nu een paar koplopers en een aantal bedrijven dat daar achteraankomt, maar er zijn ook nog heel wat bedrijven die niets of bijna niets doen als het om smart industry gaat. En dat is zorgelijk, want met slimmer produceren vergroot je als bedrijf je toekomstkansen.”
Kansen zien
Doel van Metaalunie – de ondernemersvereniging van MKB Metaal – en van FME – de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie – is dan ook om zoveel mogelijk bedrijven bekend te maken met wat smart industry is, welke kansen het concreet biedt en ze kennis laten maken met lopende initiatieven bij andere bedrijven. “Onbekend maakt onbemind, en dat geldt hier zeker. Dus willen we zoveel mogelijk ondernemers actief kennis laten maken met technologische oplossingen voor een ‘smarter bedrijf’ dat toekomstbestendig is”, legt Amber Fiechter van FME uit.
Komen we gelijk bij de hamvraag: want wat is smart industry nou precies? “Het is een enorm breed begrip. In wezen komt het neer op het slimmer maken van je productie en optimaler inrichten van je bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld met technologische innovaties, robotisering of digitale oplossingen. Maar ook cybersecurity valt eronder. We willen ondernemers helpen om van elkaar te leren om sneller en effectiever de juiste stappen te kunnen zetten”, zegt Monique van der Voort.
Doordat Metaalunie en FME op dit vlak samen optrekken, hopen ze een zo groot mogelijke groep bedrijven te bereiken. Want de urgentie om het anders, beter en slimmer te doen is enorm, zeker nu. “Met Smart Industry Hub Noordwest zetten we vooral in op het delen van bestaande knowhow en ervaringen met smart industry, door Noord-Hollandse ondernemers bij elkaar te brengen. Door met andere ondernemers te sparren en van hen te horen over specifieke slimme oplossingen die zij hebben geïmplementeerd, doen ze de broodnodige inspiratie en ideeën op voor hun eigen bedrijven”, vertelt Amber Fiechter.
Fieldlabs
In drie fieldlabs wordt de smart industry concreet en tastbaar gemaakt. Ook hier is het doel inspireren en enthousiasmeren. “Er is een Haarlems BouwLab voor innovatie in de bouw waar ideeën ook concreet worden getest. In het ernaast gelegen fieldlab 3D Makers Zone ligt de focus op blockchain, 3D-printing en technologieën als blockchain, digital twinning en Internet of Things. En dan heb je nog Smart Maintenance Techport in IJmond waar het onder meer gaat over opleiding en toepassing van smart maintenance”, zegt Amber Fiechter. Dat laatste is bijvoorbeeld al in praktijk gebracht bij Tata Steel. Door het onderhoud heel precies te timen voorkom je dat machines onnodig uitvallen – zie daar je winst.
In die fieldlabs komt alles bij elkaar: nieuwe technologie, creatieve ideeën, enthousiaste studenten en ervaren ondernemers. “Die combinatie heeft de potentie van een vliegwiel: je profiteert maximaal van elkaars kennis en ervaring. Dat geeft een enorme boost aan de implementatie van nieuwe ontwikkelingen”, zegt Monique van der Voort.
Stimuleringsvouchers
En om het de ondernemers nóg makkelijker te maken in de weg naar digitalisering zijn er Smart Industry inventarisatievouchers en haalbaarheidsvouchers beschikbaar. “Met die vouchers kan een ondernemer bijvoorbeeld de praktische of financiële haalbaarheid van de implementatie van smart technology in zijn maakproces onderzoeken. Ze kunnen dan heel specifiek advies over de impact van smart technology op hun proces inwinnen”, legt Amber Fiechter uit. Handig, want je bedrijf smart maken klinkt natuurlijk aanlokkelijk maar het kost allemaal wel veel tijd en energie. “Dat snappen wij ook wel. En daarom willen we op allerlei manieren die ondernemers de hand reiken en ze met elkaar in contact brengen. Want de knowhow is er. Nu nog de actie.”