Het aantal snelgroeiende bedrijven in Nederland is in 2022 voor het eerst sinds jaren weer gestegen, met 8,3% . Dit blijkt uit het ScaleUp Dashboard 2023 dat door het Erasmus Centre for Entrepreneurship in samenwerking met Rotterdam School of Management is gepubliceerd. Na een aantal jaren van flinke krimp is het aantal snelgroeiende bedrijven toegenomen tot 2.805 en komt daarmee op het hoogste punt sinds 2020.
“Ondanks dat een aantal snelgroeiende bedrijven het afgelopen jaar in zwaar weer terecht kwamen, zoals recent Qwic en eerder van VanMoof, gaat het door de bank genomen beter. Uit het omvallen van deze bedrijven zijn ook belangrijke lessen te trekken. Groeiende bedrijven moeten snel de transitie maken naar schalen – het sneller toevoegen van omzet dan de kosten met een uitbreidende organisatie – in plaats van een onnodig agressieve groeistrategie. Dat maakt bedrijven minder kwetsbaar, ook in moeilijke omstandigheden,” aldus dr. Justin Jansen, hoogleraar Corporate Entrepreneurship en scaleup specialist professor.
Uitdagingen en nieuwe kansen in de markt
Snelgroeiende bedrijven zijn cruciaal voor regionale en nationale economieën als banenmotor, maar ook als katalysator voor innovatie en transitie. Ze zijn een voorbeeld voor andere bedrijven om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden, maar ondervinden daardoor vaak ook grote uitdagingen om snelle groei te kunnen handhaven. Zo is het in de huidige markt moeilijker om nieuwe financiering te verkrijgen en nieuw talent aan te trekken. Het is daarom opvallend dat het aantal snelgroeiende bedrijven desondanks sterk is gestegen. Nieuwe cijfers moeten laten zien of deze trend zich kan doorzetten, maar de huidige trend stemt positief. Tot dusver blijkt dat de moeilijkere omstandigheden juist zorgen voor reëlere en minder risicovolle bedrijfsstrategieën.
“De opkomst van nieuwe technologieën en verdienmodellen biedt veel snelgroeiende bedrijven genoeg kansen om te blijven excelleren, stelt Jansen. “Er liggen nog steeds kansen voor het oprapen voor snelgroeiende bedrijven in Nederland. Met name AI brengt mogelijkheden om nieuwe vormen van waarde te bieden en klanten op een vernieuwende manier te bedienen. Daarnaast biedt dezelfde technologie snelgroeiende bedrijven ook de mogelijkheid om bedrijfsprocessen te verbeteren en kosten te verlagen. Uitdagende tijden vragen bovendien om innovatief ondernemerschap en sterk leiderschap. Daar zit de crux.”