Circula, aanbieder van employee benefits en onkostenbeheer, heeft met de introductie van haar nieuwe managementteam een ingrijpend transformatie- en groeiproces aangekondigd. Het bedrijf blijft onder leiding staan van medeoprichter en CEO Nikolai Skatchkov, die de fintech in 2017 oprichtte samen met Roman Leicht, CTO. Het team wordt aangevuld met Alistair Newman als CRO, Johannes Kochs als CFO, Niko Thielsch als VP Sales en voor de functie van VP Marketing is Etienne Echinard aangesteld. In de zoektocht naar dit team is speciale aandacht uitgegaan naar ervaring in het opschalen van startups. Het bedrijf is sinds 2023 actief in Nederland.
Het nieuw gevormde managementteam moet Circula helpen om Europees marktleider te worden en het platform te worden voor alle uitgaven die medewerkers doen op kosten van hun werkgever. Het doel is om in 2029 1 miljoen betalende gebruikers te hebben. Circula stond onlangs op de 80e plaats in de “FT 1000: Europe’s fastest-growing companies” van de Financial Times, en van de Duitse bedrijven op de lijst staat Circula zelfs in de top 20.
Circula wil het beste platform voor personeelsuitgaven in Europa worden
Het jonge bedrijf heeft een platform ontwikkeld voor het beheer van diverse personeelsuitgaven, waaronder declaraties, creditcarduitgaven en persoonlijke employee benefits. Met momenteel meer dan 1.700 tevreden klanten heeft het bedrijf ook al successen geboekt op de Spaanse en Nederlandse markt. In 2022 haalde Circula een bedrag met dubbele cijfers op in een Serie A-financieringsronde. Het bedrijf heeft onlangs zijn productportfolio uitgebreid met een zakelijke creditcard en de Benefit Card, die in Nederland voor een volledig nieuwe kijk op employee benefits zorgt.
Volgens Nikolai Skatchkov is het nu tijd om op te schalen: “2024 wordt een jaar van verandering voor ons bedrijf. We hebben een duidelijke missie om het beste Europese platform voor personeelsuitgaven te bouwen. Ons nieuwe MT richt zich op het bouwen van een schaalbare en efficiënte go-to-market strategie.”
Managementteam stimuleert internationale groei
Onder leiding van Alistair Newman (voorheen Hootsuite, SimilarWeb) als CRO worden nu alle go-to-market functies gebundeld. Newman brengt meer dan 25 jaar ervaring mee in de software-industrie en heeft al succesvolle GTM-strategieën geleid voor tal van bedrijven, zowel start-ups als beursgenoteerde ondernemingen. Onder zijn leiding wil Circula haar sterke aanwezigheid op de Duitse markt, waar het al marktleider is in kostenbeheer, verder uitbouwen en de groei in Nederland en Spanje in 2024 versnellen.
Johannes Kochs, voorheen werkzaam bij Staffbase, zal dit doel ondersteunen in zijn nieuwe rol als CFO. Kochs heeft vele jaren ervaring in finance en bewezen vaardigheden voor het opschalen van bedrijven in de rol van SVP Finance bij Staffbase. Onder zijn leiding vertienvoudigde de omzet van het bedrijf. Staffbase werd ook een Unicorn in 2022.
Het nieuwe team wordt aangevuld met Niko Thielsch (voorheen werkzaam bij Adjust) als VP Sales, die dankzij zijn jarenlange werk in de SaaS-sector bijzonder vertrouwd is met de fijne kneepjes van verschillende groeistrategieën van scale-ups. Etienne Echinard (voorheen werkzaam voor Payfit, Criteo, Mirakl, Rakuten) neemt belangrijke ervaring op het gebied van groei marketing mee als de nieuwe VP Marketing.
Skatchov licht de keuze voor dit team als volgt toe: “Het nieuwe managementteam heeft uitgebreide ervaring in de B2B SaaS-sector en heeft al succesvolle bedrijven opgeschaald zoals SimilarWeb, Adjust, Criteo, evenals scale-ups zoals Staffbase, Dext en Payfit. Scale-ups zijn zeldzaam in Europa, dus waren we op zoek naar de juiste mensen die uit eigen ervaring weten hoe ze een grensoverschrijdend en internationaal succesverhaal kunnen opbouwen. Dat leidde ons naar Alistair, Johannes, Niko en Etienne die allen met passie voor hun vak en hun gedrevenheid wereldwijd toonaangevend bedrijf weten op te bouwen.”
Over Circula
Circula is het innovatieve platform voor alle uitgaven die medewerkers doen op kosten van hun werkgever: persoonlijke employee benefits, zakelijke creditcards en declaraties. De missie van Circula is om de mens op de eerste plek te zetten in de financiële administratie, om medewerkers maximaal te waarderen en in staat te stellen te presteren.
Circula wil hiermee de basis leggen voor een toekomst waarin alledaagse processen die echt gericht zijn op medewerkers. Door deze focus wordt Circula gezien als industrie expert op reviewplatformen zoals G2 en Capterra.
Circula begon in 2017 in Berlijn, heeft tot op heden meer dan 25 miljoen dollar opgehaald en is actief in heel Europa, met kantoren in Duitsland, Nederland en Spanje. Bedrijven als ABOUT YOU, Mollie en Securitas maken al gebruik van Circula, met inmiddels meer dan 150.000 medewerkers die profiteren van het platform.