Een nieuwe samenwerking tussen Road en Worldline [Euronext: WLN] creëert een krachtige oplossing voor laadpunteigenaren die het verwerken van betalingen en naleving van wet- en regelgeving in één keer aanpakt. Als primeur op de Europese markt, stelt deze samenwerking laadpunteigenaren in staat om één praktisch platform te gebruiken om te voldoen aan de AFIR-betalingsvereisten, die vanaf 13 april 2024 van kracht worden.
Als toonaangevend transactie- en beheerplatform voor het laden van elektrische voertuigen heeft Road ervoor gekozen om samen te werken met Worldline, een wereldleider op het gebied van betalingsdiensten. Het doel van de samenwerking is om de complexiteit voor eigenaren van laadpunten te verminderen en tegelijkertijd meer gemak te bieden aan EV-rijders. Road zal de integratie met Worldline benutten om een reeks aan betaalmethoden te accepteren en volledige duidelijkheid en transparantie te bieden in de prijs van het laden.
interconnectiviteit
De oplossing erkent het belang van interconnectiviteit op de markt voor elektrische voertuigen en is bedoeld om de groeiende vraag van bestuurders en eigenaren van laadpunten tegemoet te komen. Road levert de integratie met Worldline om flexibiliteit te bieden bij het accepteren van verschillende kaarten, betaalterminals en verbeterde diensten aan hun klanten. De uitgebreide mogelijkheden van Road op het E-Flux-platform zorgen voor één overzicht van laadsessies voor CPO-klanten, inclusief roaming, en ongeacht de betaalmethode.
“Door samen te werken met een betalingsdienstaanbieder als Worldline kunnen we een soepel en probleemloos betalingsproces aanbieden. Bestuurders kunnen eenvoudig betalen voor laaddiensten met de betaalmethode van hun voorkeur. Bijvoorbeeld via creditcards, debetkaarten of mobiele betalingen, waardoor de algehele gebruikerservaring wordt verbeterd. En eigenaren van laadpunten hoeven zich niet bezig te houden met het opzetten van de infrastructuur voor betalingen, daar zorgen wij voor”, aldus Vincent van Vaalen, CEO van Road.
Volgens Van Vaalen zal de samenwerking laadpunteigenaren en EV-rijders een naadloze verbinding bieden met de diensten van Worldline voor end-to-end verwerving en verwerking. “De flexibiliteit van deze full-service betaaloplossing is een nieuwe stap in onze missie om EV-laadtransacties voor iedereen moeiteloos te maken. We zagen de behoefte aan vereenvoudigde en geïntegreerde betalingsdiensten. Onze Tap to Pay- en Scan to Pay-oplossingen komen de veranderende behoeften van de markt tegemoet, ongeacht de grootte van de laadpaaleigenaar.”
“Terwijl de regelgeving een deadline oplegt, hebben we een nieuwe vraag gezien die de groei stimuleert. Of het nu consumenten zijn of bedrijven met wagenparken, het aanbieden van een breder scala aan betalingsopties brengt meer waarde, keuze en flexibiliteit op de markt. Dit is een belangrijke stap om een eenvoudige betaalmethode, transparante prijzen en verbonden diensten aan elk bedrijf dat laaddiensten aanbiedt te brengen,” zegt van Vaalen.
Radu-Vasile Pop, Head of EV Charging bij Worldline: “Het huidige e-mobiliteitslandschap vereist flexibiliteit en een ecosysteem dat zich gemakkelijk kan aanpassen aan het snelle tempo van innovatie en regelgeving, ook als het gaat om de betaalfuncties. We zijn blij dat we onze betalingsverwerkingscapaciteiten kunnen brengen naar het dynamische platform van Road. Uitgebreide betalingsoplossingen door onze samenwerking zullen enorme waarde creëren voor bestuurders en laadpunteigenaren in heel Europa.” De oplossing zal vanaf april 2024 beschikbaar zijn voor laadpalen in heel Europa, om laadpunteigenaren in staat te stellen om te voldoen aan de EU AFIR-regelgeving.