India Port is een Indiaas restaurant in Ouderkerk aan de Amstel. Wij spraken Manu Bhatia, eigenaar van het restaurant dat al sinds 2014 de heerlijkste gerechten aan de Amstel serveert.
Het eerste restaurant van India Port werd geopend in Utrecht. Daar begon de vader van Manu Bhatia in de jaren tachtig aan de Oude Gracht. Manu: “Mijn vader had direct succes. De kwaliteit van het eten, gecombineerd met een goede service en een prachtige locatie, zorgde voor veel en enthousiaste gasten. In 2014 ben ik samen met mijn broertje ons tweede restaurant begonnen in Ouderkerk aan de Amstel met een nieuw concept: fusion. Maar die start was iets minder glorieus…”
Authentiek in een modern jasje
Het publiek in Ouderkerk aan de Amstel bleek anders dan dat in Utrecht. Manu: “We dachten dat de gasten wel zaten te wachten op een kaart met een fusion tussen Indiaas eten en andere wereldgerechten. Maar gaandeweg bleek het publiek toch meer het authentieke Indiaas eten te waarderen. Vandaar dat we uiteindelijk weer teruggegaan zijn naar onze roots. Maar dan wel in een moderner jasje wat betreft de presentatie van het eten. Die nieuwe stijl sloeg gelukkig aan: sinds 2018 zijn we een volledig Indiaas restaurant.”
Corona
In ons gesprek over India Port ontkomen we uiteraard niet aan het onderwerp corona. Ook voor India Port is het een intensieve periode geweest. Manu: “Je tent moet van de ene op de andere dag dicht; we wisten niet zo snel wat we ermee aan moesten. Al snel keken we naar de mogelijkheden om te beginnen met een bezorg- en afhaalservice, zoals we dat al jaren deden op onze locatie in Utrecht. In de grote stad paste die extra service goed, maar voor ons in Ouderkerk aan de Amstel was het iets nieuws.”
Bezorgservice
Door corona begon India Port toch met afhalen en bezorgen. In navolging van de locatie in Utrecht wilde Manu samenwerken met het platform Thuisbezorgd, maar daarvoor was inmiddels een wachtrij ontstaan. Manu: “Daardoor hebben we in het begin zelf heel veel bezorgd. Gecombineerd met de afhaal, zijn we de eerste coronaperiode aardig doorgekomen. Net voordat we weer open mochten, konden we op het platform van Thuisbezorgd. Gelukkig maar, want met de tweede lockdown, die nog langer duurde, zagen we pas écht goed het effect van Thuisbezorgd. Gecombineerd met onze eigen inzet, hebben we onze relatie met de bestaande gasten nog sterker gemaakt en daarnaast een nieuwe klantenkring opgebouwd. Al met al heeft die rare tijd dat ons toch nog opgeleverd.”
Consistent in kwaliteit
Inmiddels wordt de situatie voor India Port steeds meer zoals die van voor corona. Het restaurant zit weer vol, hoewel er door coronabesmettingen weleens op het laatste moment een reservering wordt afgezegd. Manu: “Dat is dan wel balen, maar gelukkig komen de mensen daarna snel weer terug.” Wat is dan het succes van India Port? Manu weet het wel: “We zijn consistent in kwaliteit, zowel met het eten als onze service en gastvrijheid. Uniek aan onze locatie is ons prachtige terras aan de Amstel.” Niet alleen op het terras is het goed toeven. Binnen in het restaurant is het ruim opgezet, waar ruim honderd gasten ontvangen kunnen worden. Manu: “We zijn weer helemaal open en dat is heerlijk! Ook voor zakelijk gasten, grote groepen en teamuitjes. En we kunnen ook cateren. We hebben zin in een mooie zomer waarin we weer veel gasten mogen ontvangen!”