Gigantische zeetankers, luxe jachten of binnenvaartschepen: uiteindelijk willen ze allemaal schoon het water op. Boten schoonmaken vraagt om een speciale aanpak: zeker bij brandstoftanks of waterreservoirs moet je weten wat je doet. “Veiligheid staat op één – dus werken we altijd met een onafhankelijke gasdokter.”
De mensen van Maritime Shipcleaning Rotterdam zijn samen 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bezig met het schoonmaken van met name tanks, laadruimtes en machinekamers op schepen. In Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk. Rotterdam verwijst ‘alleen’ naar de stad van oprichting. “Inmiddels hebben we ook een vestiging in de Amsterdamse haven – MSA – en zijn we ook vrijwel continu actief voor opdrachtgevers in de havens van Antwerpen en Hamburg. En dan hebben we nog onze agentschappen in andere havensteden in Europa, Singapore en Hong Kong, waar we in nauw contact staan met scheepseigenaren en projecten bezoeken”, vertelt directeur Ton van de Waardt. Kortom: MSR/MSA is een wereldspeler in een dynamische en eigenlijk grenzeloze markt.
Gasdokter
Shipcleaning is een specialistisch werk dat wordt uitgevoerd door vakmensen die daarvoor speciaal zijn opgeleid. “Je moet werken met ontvetters, vaak in diepe tanks en lastig bereikbare ruimtes. Voor je eigen veiligheid moet je echt heel goed weten waar je mee bezig bent”, legt Van de Waardt uit. Om die reden werken ze bij MSR en MSA dan ook met een onafhankelijke gasdokter die de omgevingslucht checkt. “Zodra die een afwijking constateert, komen we direct in actie.” Wat die ontvetters betreft: MSR en MSA werken zoveel mogelijk met biologisch afbreekbare middelen. “Dat levert een ‘schonere’ afvalstroom op. Dat is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van onze opdrachtgevers: de kosten voor afvoer vallen automatisch lager uit.”
Safety first
Behalve op zeeschepen, binnenvaartschapen en luxe jachten op scheepswerven en in havens, voert MSR/MSA ook reinigingsprojecten uit voor de industrie. “Lastig bereikbare ruimtes in fabrieken vragen bij de schoonmaak – net als bijvoorbeeld brandstoftanks op schepen – om een specifieke aanpak met materialen, chemicaliën en veiligheidsmaatregelen. Ook bij die klussen staan onze mensen dus hun mannetje.”
MSR/MSA rijdt met eigen vacuümwagens naar projecten en beschikt over zware vacuümpompen en warmwaterunits. “Alleen met hoogwaardig materieel kunnen wij ons werk goed, efficiënt en veilig uitvoeren. Verder gebruiken we ontvetters die we samen met een andere partij hebben ontwikkeld. De samenstelling ervan zorgt ervoor dat de klus nog eerder geklaard is dan met andere chemicaliën, waardoor onze mensen ook nog eens eerder de tanks uit kunnen”, vertelt Van de Waardt. Win-win dus.
Samen sterk
Sinds 2017 bezit MSR samen met de partners Groenendaal Transport en Pro-Liquid een eigen terminal in Rotterdam, Service Terminal Eemhaven (STE), waar schepen tot 210 meter kunnen afmeren. “Vanuit deze terminal werken we op sommige projecten ook intensief samen met andere partners. Zo zijn Groenendaal Transport, Harbour Rental & Services (HRS), TankConnect en Pro-Liquid een aantal partners waarmee we klanten in de scheepvaart en industrie echt een totaaloplossing kunnen bieden.”