Direct reageren als er een onveilige situatie ontstaat, bij acuut gevaar of bij persoonlijke bedreiging. Dat klinkt niet meer dan logisch als je het takenpakket van het gemiddelde beveiligingsbedrijf zou beschrijven. Maar niets is wat het lijkt. “De meeste beveiligingsbedrijven verkopen schijnveiligheid. Die bellen alleen maar de politie.”
Terwijl: bij onraad de politie bellen, dat kan natuurlijk iedereen. Van een beetje beveiliger verwacht je meer. Dat hij voorkomt dat er wordt ingebroken bijvoorbeeld. Of een insluiper in de kraag grijpt. En dan de politie belt. “Dat is gewoon ons vak.”
Zo dus niet
Toen Rob de Winter net zijn opleiding als beveiliger had afgerond en in dienst trad bij een groot, landelijk beveiligingsbedrijf was hij stomverbaasd toen hij al snel een eerste officiële waarschuwing te pakken had. “Omdat ik een inbreker bij zijn kladden had gegrepen en vervolgens de politie had opgeroepen. Dat bleek niet de bedoeling. Mijn baas vond dat ik me juist afzijdig had moeten houden.” Inbrekers hun gang laten gaan, daar kan De Winter met zijn hoofd niet bij. Inbrekers stoppen of, beter nog, een inbraak überhaupt voorkomen: daarvoor is hij beveiliger geworden. Maar bij de meeste beveiligingsbedrijven staat vooral de veiligheid van de eigen beveiliger voorop, stelt De Winter. “En dus mogen ze feitelijk alleen de inbraak constateren en de politie waarschuwen. Ook als ze er met hun neus bovenop staan. Schijnveiligheid noem ik dat.”
Geen wonder dat hij na drie frustrerende incidenten de knoop doorhakte en voor zichzelf begon. Om het helemaal anders te doen. In 2009 startte De Winter met Reaction Security. “We doen wat onze naam al zegt: we komen in actie bij onveilige situaties. Natuurlijk staan wij ook in voor de veiligheid van onze mensen – maar we verliezen nooit uit het oog waarvoor onze klanten ons inschakelen: beveiliging van hun kantoorpand, bedrijfsterrein of bouwlocatie”, legt De Winter uit. “Krijgen wij een melding dat er misschien inbrekers zijn gezien op een terrein, dan schijnen we niet alleen met een zaklamp wat van links naar rechts. Dan lopen we ook een rondje om zeker te weten dat er niemand is. Of om de boef in de kraag te vatten natuurlijk.”
Levelen met publiek
En voor alle duidelijkheid: beveiliging begint met preventie en de-escalatie. Ook bij Reaction Security. “Voorkomen van onveilige situaties is juist een van onze speerpunten. We werken veel bij evenementen, horeca en zwembaden en daar houden we al bij de ingang in de gaten welke mensen binnenkomen en welk gedrag die vertonen. Je kunt vaak aan wat mensen zeggen of hoe ze doen al zien welke kant het op gaat, wat voor vlees je in de kuip hebt. Soms dagen ze ons regelrecht uit, soms gaat het subtieler”, vertelt De Winter. Hij traint zijn medewerkers er specifiek op, omdat je juist met die scherpe blik veel kunt voorkomen. Ook door te kiezen voor beveiligers die het best aansluiten bij de doelgroep van een evenement bijvoorbeeld. “Je wilt goed kunnen levelen met het publiek – dan moet de beveiliger in staat zijn zich in te leven in de doelgroep, begrijpen wat er in ze om kan gaan, mensenkennis hebben. Dan nemen de bezoekers ook eerder wat van hem of haar aan.”
Vaak werken zijn medewerkers solo – als nachtwaker bijvoorbeeld, vaak wel mét hond – maar geregeld ook in duo’s of in groepen. “Dan kijk je ook naar individuele kwaliteiten. Veel van onze vrouwelijke beveiligers zijn heel goed in de-escaleren bijvoorbeeld, terwijl de fysieke uitstraling van een aantal mannelijke collega’s soms ook weer handig kan zijn.”
Preventie zit hem ook in een check van de locatie. “Waar maak je het inbrekers te makkelijk? Liggen er ladders of staan er vuilniscontainers die dienen als opstapje? Werkt de buitenverlichting overal goed? Moeten de struiken misschien weer eens gesnoeid worden? De kans op inbraak verkleinen – daar hebben wij in al die jaren ook veel oog voor gekregen.”
Gastheerschap
Tuurlijk: er werken bij Reaction Security mensen die alleen al vanwege hun fysieke voorkomen respect afdwingen. Bij wie een houdgreep ook echt een houdgreep is. “Maar er zijn zat situaties waarin onze medewerkers vooral gastheer zijn. Onze opdrachtgever wil dat zijn gasten kunnen ontspannen, dat het gezellig is en blijft – daar zorgen wij dan voor. En dan komt het dus vooral aan op voorkomen en de-escaleren. Vooraf inventariseren we ter plekke alle mogelijke risico’s zodat we altijd goed voorbereid zijn.”
Reaction Security werkt voor urban festivals, scholen, pretparken en muziekevenementen in heel Nederland. En ook Basic Fit – een landelijke keten met sportscholen – is klant. “Als de internetverbinding weg valt, kunnen de klanten niet naar binnen. Dan leveren wij een medewerker die handmatig de toegangscontrole uitvoert en voorkomt dat mensen binnenkomen die er niets te zoeken hebben.”
Binnen een uur
Bij Reaction Security zijn twintig beveiligers vast in dienst. “Daarnaast hebben we ook 180 beveiligers die we op afroep inschakelen. Die mensen zitten in heel Nederland. We garanderen dan ook dat we bij een spoedeisende situatie binnen een uur een professionele beveiliger ter plaatse kunnen hebben.”
En hoe gefocust ze bij Reaction Security ook zijn – er kan altijd iets gebeuren. “Wordt er ingebroken, dan geeft dat hoe dan ook veel gedoe. Niet alleen moet de politie worden geïnformeerd, er moet ook aangifte worden gedaan. Veel papieren rompslomp. En als we een winkeldief in de kraag grijpen, dan kan de winkeleigenaar een persoonlijke geldboete van 380 euro eisen van de dief. Die aanvraag regelen wij voor hem.” Zo neemt Reaction Security dus niet alleen vooraf, maar ook achteraf de klant veel zorgen uit handen. En dat zien ze heel breed. “We zitten niet graag stil. En we snappen heel goed dat op een heel rustige dag in het zwembad, omdat het slecht weer is bijvoorbeeld, de opdrachtgever het gevoel kan krijgen dat hij ons ‘voor niets’ betaalt. Dan kijken we altijd of we niet iets anders kunnen doen. Zo heeft pas een van onze mensen de hele middag gezwommen. Met een borstel, welteverstaan. De bodem en de wanden van het bad glimmen nu nog”, lacht De Winter.