Kennisplatform voor noord holland

Professionele planner Liesbeth Mantel helpt thuiswerkende professionals aan meer overzicht

Geplaatst op 19 mei 2020

Het is een hele kunst om thuis, omringd door familie, efficiënt te werken. Het dagelijkse contact met collega’s ontbreekt, terwijl er zakelijk wel gepresteerd moet worden. Met deze 5 tips van Liesbeth Mantel, professional organizer voor de zakelijke markt, heb je direct meer overzicht op je bureau.

Tip 1: Duidelijke dagindeling

“In de 1,5 meter economie is het belangrijk structuur aan te brengen in je werkdag. Het varieert van overleg met je eventuele partner over tijden waarop je even ongestoord kunt werken tot aangeven welk dagdeel je bereikbaar bent voor vragen van collega’s.”

Tip 2: Neem pauzes

“Vergeet niet om pauzes in te plannen. Opstaan, weg van je scherm, even naar buiten. Een goede balans tussen werk, privé en even helemaal niks doen, schept ruimte.”

Tip 3: Goede weekplanning

“Je ziet het vaak bij consultants en advocaten die aan meerdere dossiers tegelijk moeten werken: Informatiestromen waar je geen zicht op hebt, kunnen je volledig lam leggen. Ik help je stap voor stap met een goede weekplanning, bijvoorbeeld op maandag dossiers bij werken, op vrijdag facturen versturen. Zo ontstaat overzicht. ”

Tip 4: Papierstapels en e-mails wegwerken

“Stel jezelf bij inkomende e-mail steeds de volgende vragen en leer meteen de juiste actie te ondernemen. Moet iets bijvoorbeeld meteen, morgen of volgende week afgehandeld worden? In een handige app als Trello kun je aangeven wanneer wat moet gebeuren, met een herinnering erbij. Ook in Outlook is dit in te stellen.”

Tip 5: Geef alles een vaste plek

“Uit onderzoek blijkt dat je gemiddeld 2 uur per dag van je tijd kwijt bent met het zoeken naar papieren en online documenten. Ik help je alles een vaste, logische plek te geven. Voor een deel gaan we dat ook automatiseren. Ik leg je uit hoe je regels kunt instellen in je e-mailprogramma zodat belangrijke mails in een aparte map binnenkomen.

Hoe werkt het?

Liesbeth, die in vorige banen ervaring heeft met werken onder grote druk, komt normaal gesproken natuurlijk altijd langs om mee te kijken op je werkplek. Nu gaat dat via videobellen.

Liesbeth: “We hebben verschillende keren online contact. Ik bekijk tijdens het videobellen je werkplek en kan via schermdelen meekijken op je computer. Ik geef je meteen tips en die mail ik ook naar je. Als problemen een diepere oorzaak blijken te hebben, kunnen we er een paar coachingsgesprekken aan koppelen. Daarvoor ben ik ook gecertificeerd. Ik hou altijd rekening met hoe het bij jou op kantoor georganiseerd is. Uiteindelijk kan je opgeruimd en met veel meer energie aan de slag.

Chaos in je hoofd verdwijnt en zakelijk presteer je beter. Volgens veel professionals is het een aanrader eens iemand van buitenaf te laten meekijken op je werkplek.”

Over Liesbeth Mantel ­­­

Tot 2018 was Liesbeth werkzaam voor verschillende advocatenkantoren op de Zuid-As in Amsterdam. In 2018 richtte ze haar eigen praktijk voor professionele planning op. Liesbeth is aangesloten bij beroepsvereniging NPBO en als erkend coach sinds 2019 ook bij de NOBCO. Dankzij haar haar jarenlange ervaring met informatiestromen helpt Liesbeth vooral de adviesbranche.

www.flowinwork.nl

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: