Vels Transport uit Oostzaan is een gevestigde naam in Noord-Holland op het gebied van groot transport, hijswerkzaamheden, op- en overslag en containerverhuur. Met de overname in 2020 door Kisjes Transport in Apeldoorn is de slagkracht van het ruim honderd jaar oude familiebedrijf aanzienlijk vergroot. Zeker ook als het gaat om transport van grote materialen naar het centrum van Amsterdam.
Een verbouwing van een grachtenpand in Amsterdam. Allerlei materialen en machines moeten naar het hartje van de stad vervoerd worden. Dat transport is gebonden aan veel regels en richtlijnen. Vels Transport is specialist op dat vlak. De vestiging van Vels in Oostzaan, aan de rand van Amsterdam, vormt daarin een belangrijke schakel voor op- en overslag. Van daaruit kan op ieder gewenst moment het transport plaatsvinden.
De overname door Kisjes Transport in Apeldoorn betekent voor Vels een belangrijke meerwaarde. “We werken nu met een team van in totaal 45 mensen en 35 auto’s, van standaard transportwagens tot kraanwagens en heel specialistische voertuigen voor krappe ruimtes. Zo kunnen we de meest uitzonderlijke materialen de stad in vervoeren”, vertelt directeur Gerbrand Oterdoom van Vels.
Uitstraling
Oterdoom is sinds 2019 directeur/eigenaar van Kisjes in Apeldoorn. In 2020 nam hij ook Vels Transport over. Beide transportbedrijven zijn van oudsher familiebedrijven. Oterdoorn komt weliswaar niet uit de Vels-familie, evenmin uit die van Kisjes, maar hij hecht veel waarde aan de uitstraling en mentaliteit die bij een familiebedrijf horen.
“Daar gaat niets aan veranderen”, benadrukt Oterdoom. “Vels heeft een meer dan uitstekende naam in Noord-Holland. Datzelfde geldt voor Kisjes in Oost-Nederland. We zijn flexibel, betrouwbaar, we kennen onze klant. Wat goed is moet je niet veranderen, dus we houden de bedrijfsnamen Vels en Kisjes in ere. Maar qua bedrijfsuitstraling wordt het wel steeds meer een eenheid.”
Hub
Vanuit de vestiging van Vels wordt de binnenstad van Amsterdam bediend. De vestiging dient tevens als hub-locatie. Materialen worden daar opgeslagen en kunnen van daaruit op ieder gewenst moment naar de binnenstad vervoerd worden.
“Vaak bouwgerelateerd”, vertelt Oterdoom. “Eigenlijk kan je het zo gek niet bedenken of wij transporteren het. Ook hebben we speciale machines en kranen die geschikt zijn voor beperkte ruimtes, zoals rond de grachten en in smalle straten. Dat moet aan allerlei regels en vergunningen voldoen. En het vraagt veel vakmanschap en kennis van onze chauffeurs. Het zijn echt klussen waar onze mensen gespecialiseerd in zijn.”
Elektrisch
Kisjes houdt alle ontwikkelingen en richtlijnen met betrekking tot vervoer in de binnenstad vanzelfsprekend nauwlettend in de gaten. Zo mogelijk anticipeert het bedrijf al in een vroeg stadium op veranderingen, zegt Oterdoom.
“De gemeente Amsterdam is daar eigenlijk constant mee bezig. In 2021 zijn richtlijnen weer verder aangescherpt. Wat mag wel en niet de stad in, en op welke momenten? Daar moeten wij constant op inspelen. Wij weten nu al dat in 2025 alleen nog maar elektrische voertuigen mogen rijden in een groot deel van het centrum. Daar zijn wij ons nu al op aan het voorbereiden, onder andere met de ingebruikname van een volledig elektrische kraanwagen in 2023!”
Flexibiliteit
Ander speerpunt van Vels is flexibiliteit. De klant die ’s ochtends belt, kan vaak dezelfde dag nog worden geholpen. “Bij ons begint de planning iedere dag opnieuw”, vertelt Oterdoom. “We weten ’s ochtends nog niet wat er allemaal gaat gebeuren die dag. Daardoor kunnen we veel ad hoc-werk aan. Zeker in deze tijd van personeelstekort doen we er alles aan de klant zo snel mogelijk van dienst te zijn. Flexibel schakelen, daar strijden we iedere dag voor.”