Amsterdam, 16 juni 2020 – nlgroeit, het platform waar ondernemend Nederland elkaar helpt om de volgende groeistap te zetten, heeft zich aangesloten bij het open platform WieZetJijOpEen.nu. Samen met verschillende nlgroeit-mentoren behoort zij tot de ruim tweehonderd deelnemers die gezamenlijk oproepen om solidair te zijn met hun werknemers en oplossingen te zoeken met leveranciers en klanten om gezamenlijk sterker uit deze crisis te komen.
nlgroeit is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Kamer van Koophandel, NLevator en NL2025, en wordt door Koningin Máxima ondersteund vanuit haar rol als lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap. “Wij steunen dit initiatief van harte”, zegt Kees de Jong, medeoprichter van nlgroeit. “Mensen vormen de sleutel van een gezond bedrijf dus het is voor ons volstrekt logisch om pal achter onze medewerkers te staan, in voorspoed maar ook als het economisch wat minder gaat.”
Altijd kiezen voor medewerkers
WieZetJijOpEen.nu is een initiatief van Viisi Hypotheken en wordt ondersteund door onderzoeks- en adviesbureau Great Place To Work. “We zijn trots op de deelname van nlgroeit en verwelkomen graag haar mentoren op het platform. Deze ambitieuze groeiondernemers laten zien dat zij medewerkers niet uit het oog verliezen in deze voor veel bedrijven barre tijd en onderschrijven daarmee het belang van goed werkgeverschap”, zegt Tom van der Lubbe, initiatiefnemer en medeoprichter van Viisi Hypotheken.
nlgroeit richt zich op het verbeteren van ondernemerschap binnen het midden- en kleinbedrijf. Een kleine vierhonderd mentoren en enkele duizenden ondernemers zijn aangesloten. Goed leiderschap is volgens hen “het kanaliseren van de energie van je medewerkers naar inspirerende bedrijfsdoelen want uiteindelijk is een bedrijf de optelsom van de zeer gemotiveerde en gekwalificeerde mensen die er werken. Daarvoor moet je altijd kiezen. In deze tijd, maar eigenlijk in alle tijden.”
Eén grote familie
Kemal Tas, oprichter en directeur van Ledstores, deelt die mening. Het succes van Ledstores heeft hij naar eigen zeggen te danken aan zijn medewerkers. “We doen het echt samen en dat vind ik heel belangrijk. Ik kan me dan ook helemaal vinden in dit mooie initiatief. Mijn collega’s zijn geen willekeurige personen of nog erger: een nummer. We zijn één grote familie met elkaar.”Ook Otherside at Work, het integrale platform voor bedrijfsgezondheid en sociale zekerheid, heeft zich aangesloten bij het initiatief. “Als ondernemer heb je het voorrecht en de vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Ik vind het belangrijk dat ethische afwegingen daar een rol in spelen. Juist in deze tijd moet investeren in mensen en het waarborgen van de continuïteit de hoogste prioriteit hebben en niet de aandeelhouderswaarde”, zegt Diederik Benders van Otherside at Work.
Horeca
“De horecabranche staat voor ‘samen uit, samen thuis’”, zegt Matthijs Kanis, groeimentor en eigenaar van onder meer Flinders Café in Groningen. “De crisis moet niet worden aangegrepen als een gunstig moment om afscheid te nemen van personeel waarbij tegelijkertijd wordt geprofiteerd van de NOW regeling.” Kanis: “Ik heb er begrip voor dat, wanneer het écht niet anders kan, organisaties overgaan tot ontslag. Maar ik hoop dat dit initiatief ondernemers die twijfelen over het ontslaan van werknemers overtuigt om te kiezen voor behoud van personeel.”
Over Viisi Hypotheken
Viisi Hypotheken is specialist in onafhankelijk hypotheekadvies en begeleidt met name starters en young professionals bij de aankoop van een woning. Viisi Hypotheken is een bedrijf met een dubbele missie: let’s change finance and let’s change work. Het bedrijf heeft een zogenaamde #peoplefirst strategie, dat betekent, dat de eigen medewerkers op de eerste plaats komen, daarna komen de klanten en dan pas de aandeelhouders.
Over Great Place To Work
Al 35 jaar meet Great Place To Work vertrouwen binnen organisaties – het fundament van organisatiesucces. Dit doet Great Place To Work voor een grote diversiteit aan organisaties: klein en groot, profit en non-profit, in alle sectoren en in 52 landen. Wereldwijd afgelopen jaar ruim 6.000 organisaties. Zij helpt organisaties hoe ze een Great Place To Work kunnen worden en blijven. Dit doet ze door te onderzoeken (het meten van het goed werkgeverschap vanuit medewerker- én werkgeversperspectief), te inspireren (o.a. delen van best practices, publicaties en events), te verbinden (community bouwen o.a. door events en social media) en te adviseren (interventies voorafgaand en na afloop van het onderzoek).