GBA (Gezamenlijke Brandweer Amsterdam) is een publiek/private samenwerking en verantwoordelijk voor de bestrijding van industriële- en scheepsbranden in het Westelijk Havengebied. Om dat nog beter te kunnen doen, kwam vanuit de circa 40 bedrijven aldaar de vraag om specialisatie.
Een brand of andere calamiteit in een silo, olie-opslagtank of groot (diep) schip vergt om een andere aanpak dan de reguliere brandweer aankan. Er is speciaal materieel nodig om brandweerlieden op een hogere of diepere plek te kunnen plaatsen, vaak in een besloten ruimte, waar de omstandigheden heel anders zijn dan ze gewend zijn.
Dit vroeg om een nieuwe afdeling, het Redteam Hoogteverschillen. De haven van Rotterdam beschikt over zo’n team en vanuit Veiligheidsregio Utrecht bedient de gespecialiseerde unit hoogtereddingsteam (HRT) calamiteiten vanuit het hart van Nederland. De aanrijtijd naar Amsterdam is dan een uur, en dat moest korter. Teamleider Raymond Pikee legt uit wat er zo bijzonder is.
Confined Space Rescue Operator
Raymond: “De aanrijtijd moest niet alleen korter. Doordat we onze ledenbedrijven inmiddels goed kennen, weten we ook dat we een groot deel van de scenario’s in besloten ruimtes zelf kunnen afhandelen. Hierdoor hoeft niet gewacht te worden op het hoogtereddingsteam, maar kan dit team indien nodig aansluiten bij wat wij al hebben uitgevoerd, mocht het scenario toch te complex blijken. Dit bespaart kostbare tijd.
Onze geldstroom om GBA operationeel te houden, komt van de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland, Port of Amsterdam en een coöperatie van vrijwillig aangesloten bedrijven uit het havengebied. Zij kwamen met de vraag voor dit nieuwe initiatief.
Vanaf oktober is het Redteam Hoogteverschillen operationeel, specifiek voor ons gebied. Op dit moment trainen we onze medewerkers om, wanneer het nodig is, met een team van vier reddingswerkers plus speciale apparatuur uit te kunnen rukken. Alle 30 GBA’er volgen nu de opleiding tot Confined Space Rescue Operator (CSRO). We hebben in de kazerne een trainingsopstelling om te allen tijde te kunnen trainen zodat het in ons DNA komt. En nog mooier: een aantal ledenbedrijven nodigden ons uit om ter plekke te komen oefenen. Zo komt de theorie bij de praktijk.
We opereren straks als zelfstandige unit en staan de reguliere brandweer bij in situaties waar onze aanvullende expertise gewenst is. Ook buiten het havengebied. Ik vind het belangrijk om te vermelden dat er altijd brandweerzorg voor het havengebied is. Ook als Redteam Hoogteverschillen is uitgerukt.”
Speciaal materieel
Raymond: “In ons huidige blusvoertuig kunnen we het speciale materieel wat we nodig hebben niet meenemen. In september komt er een nieuwe bus bij die is opgebouwd en voorzien van een driepoot, gordels, lijnen en speciale brancards. Die driepoot is een soort statief die op de opening gezet kan worden en waaraan de incidentbestrijders kunnen abseilen in nauwe en diepe ruimtes. Met de reguliere brandweeruitrusting komen we daarvoor meters te kort. Met het nieuwe touwsysteem kunnen we vanaf een kraan naar beneden zakken en bij de plek des onheils komen. Net zoals je weleens bij helikopter reddingen ziet, kan er dan een brancard getakeld worden.
Nog niet zo lang geleden moesten we op 36 meter hoogte een kraanmachinist redden en onze ladderwagen ging maar tot 34 meter…”
Vrijwillige leden
Raymond: “Zoals de cijfers er nu uitzien zal inzet van het Redteam Hoogteverschillen niet vaak nodig zijn. Maar als het zover is, zijn we sneller en beter toegerust op onze taak. De bedrijven die bij GBA zijn aangesloten komen niet voor niets met deze vraag. Het mooie is dat het hoogtereddingsteam Utrecht en Rotterdam (HRT) kan aansluiten op ons team. Mocht het nodig zijn dan kan er direct aanvullend tot actie worden overgegaan en ons bijvoorbeeld bijstaan terwijl wij in het voortraject al veel hebben gedaan.
De leden van de coöperatie zijn vrijwillig lid. De leden van GBA zijn goed opgeleide professionals in dienstverband. Interesse in lidmaatschap of in een baan bij GBA? Kijk op gbamsterdam.nl en vraag naar Raymond.