Nederlanders staan klaar om massaal op koopjesjacht te gaan met Black Friday. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht in opdracht van TrustDeals. 63% van de Nederlanders geeft aan dat Black Friday-deals hen kunnen overtuigen om aankopen te doen die ze anders niet zouden doen. Vooral jongvolwassenen en dertigers blijken gevoelig voor de verleiding. Maar liefst 77% van de koopjesjagers behoort tot de leeftijdscategorie van 18 tot en met 34 jaar.
Het internationale couponplatform deed onderzoek naar de populariteit van Black Friday. Maar liefst 88% van de Nederlanders kent de internationale kortingsdag die dit jaar op 24 november valt. Een op de tien kent het alleen van naam en slechts 1% kent de actie niet. Geef jij toe aan de verleidelijke kortingen? Dan ben je niet de enige! Twee derde (66%) van de Nederlanders geeft aan aankopen te hebben gedaan tijdens Black Friday.
Christiaan van Amstel van couponplatform TrustDeals ziet ook dat de Nederlanders er gek op zijn. “In onze interne cijfers zien wij jaarlijks een enorme terugkerende piek van ruim 11 keer zoveel als op een reguliere vrijdag. Het is dus duidelijk dat Nederlanders fanatiek gaan shoppen. In deze periode zien zij de kans om te kopen wat ze willen hebben tegen veel lagere prijzen.”
Koopgedrag tijdens Black Friday
Tijdens Black Friday blijken Nederlandse shoppers slim en doelgericht te werk te gaan. Maar liefst 75% zegt tijdens de actie specifiek op zoek te gaan naar de allerbeste deals. Iets al een tijd op het oog hebben, maar wachten op een korting? Dat is iets wat veel Nederlanders doen. 69% van de shoppers geeft aan hun aankopen bewust uit te stellen tot Black Friday.
Gevraagd naar de laatste aankoop die zij hebben gedaan, geeft 66% aan dat zij deze aankoop zonder de korting niet gedaan zouden hebben. “De dag waarop Black Friday valt is natuurlijk slim gekozen”, legt Van Amstel uit. “Met de feestdagen in het zicht zijn consumenten al geprikkeld om aankopen te doen en zijn ze slim genoeg om voor de beste deals te kiezen.”
De beste items om te scoren
Er bestaan vele categorieën waaruit consumenten kunnen kiezen om aankopen te doen. Van mode tot huishoudelijke apparaten, van elektronica tot sportartikelen. Maar wat is volgens Nederlanders de favoriete categorie om de beste items in te scoren tijdens Black Friday? Dat blijkt voor vrouwen en mannen nogal anders te liggen. Waar de vrouwen vooral warmlopen voor deals in de mode, geven mannen de voorkeur aan audiovisuele apparaten, zoals tv’s en koptelefoons.