Koptelefoons zijn een onmisbaar accessoire geworden in het dagelijks leven. Maar liefst vier op de vijf Nederlanders gebruikt wel eens een koptelefoon of oortjes, waarvan ruim de helft (55%) dit in het verkeer doet. We gebruiken de headset en oortjes het meest tijdens het lopen (79%) of fietsen (49%). Maar ook in de auto (17%), op de motor, bromfiets of scooter (5%) zetten we regelmatig een koptelefoon op of gebruiken we oortjes. Opvallend is dat we ons als fietser, automobilist of voetganger vaak met compleet bedekte oren in het verkeer begeven. Maar liefst 78% van de koptelefoongebruikers draagt een koptelefoon of oortjes die de gehoorgang volledig blokkeert en zich in, op of over het oor bevindt. Dit blijkt uit onderzoek* dat headset producent Shokz onlangs liet uitvoeren.
Muziek luisteren, bellen, social media checken
Onderweg in het verkeer dragen we de koptelefoon of oortjes voornamelijk om naar muziek (82%) of naar podcasts (39%) te luisteren, maar ook bellen met kennissen, vrienden of familie terwijl we onderweg zijn, is populair. Verrassend is dat gebruikers aangeven dat ze tijdens het fietsen, scooteren, motorrijden of autorijden sociale media checken (13%) en series kijken (10%). Dit suggereert dat gebruikers doorgaans een verscheidenheid aan inhoud nodig hebben om de lange, saaie afstanden in het verkeer te doorstaan. Dat dit onveilige verkeerssituaties met zich meebrengt, beseffen we wel degelijk. Ruim de helft van de Nederlanders die in het verkeer een in-ear koptelefoon of oortjes gebruikt die de gehoorgang volledig blokkeert, geeft aan verkeersgeluiden minder goed te horen. Daarnaast is driekwart van de Nederlanders van mening dat het dragen van een koptelefoon of oortjes in het verkeer hun reactietijd vertraagt.
Onveilige verkeerssituaties
Eén op de tien Nederlanders dat zich met oortjes of een koptelefoon in het verkeer begeeft, maakte hierdoor de afgelopen 12 maanden een onveilige verkeerssituatie mee. Nog eens een vijfde van de Nederlanders die weleens een koptelefoon of oortjes gebruiken in het verkeer was het afgelopen jaar getuige van een onveilige verkeerssituatie door het gebruik van een koptelefoon of oortjes van een medeweggebruiker. Het ging in bijna de helft van deze onveilige situaties om het gebruik van een koptelefoon of oortjes in combinatie met een mobiele telefoon. Onveilige verkeerssituatie betroffen: onoplettend uit de auto stappen, sirenes van politie, brandweer en ambulance te laat horen, aanrijdingen en botsingen en door rood rijden. Meer dan een derde van de Nederlanders (35%) geeft aan zich regelmatig tot vaak te ergeren aan het koptelefoongebruik van medeweggebruikers tijdens verkeersdeelname.
Regelgeving niet voor iedereen duidelijk
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de regelgeving in Nederland rondom koptelefoon- of oortjes in het verkeer niet voor iedereen duidelijk is. Eén op de 6 Nederlanders denkt dat het gebruik hiervan in het verkeer strafbaar is. Bijna de helft van de ondervraagden (41%) denkt daarnaast dat het gebruik van een headset met zogeheten noise-cancelling – het wegfilteren van omgevingsgeluiden – niet is toegestaan tijdens deelname aan het verkeer. 62% van de Nederlanders is van mening is dat het gebruik van open ear koptelefoons die de gehoorgang niet blokkeren de veiligheid in het verkeer zou vergroten.