Als vierde haven van Europa doet Amsterdam nadrukkelijk mee als het om overslag van grondstoffen en goederen gaat. En wie er rondrijdt, kan de dynamiek zeker niet ontgaan. “De waarde van de haven voor de stad, de regio en alle inwoners is enorm.”
De medewerkers van Maja Stuwadoors weten het als geen ander: de wereld ligt in de Amsterdamse haven letterlijk aan je voeten. “Dat geldt natuurlijk bij uitstek voor onze kraanmachinisten, maar eigenlijk voelen alle collega’s dat zo. Hun rol op het wereldtoneel is dan misschien piepklein, ze staan er wel middenin”, zegt Hans Starrenburg, manager commercie en business development van Maja Stuwadoors. Hij doelt met name op de praktische waarde van het overslagwerk, de tastbare factor, de relatie die zijn mensen kunnen leggen met – bij wijze van spreken – de producten die ze elke dag zien liggen in de supermarkt. “We ervaren elke dag dat wij allemaal radertjes zijn in een groter netwerk – we zien wat het effect is en dat geeft veel voldoening.” Het werk van zijn collega’s doet ertoe, wil hij maar zeggen.
Drijfkranen
Maja Stuwadoors is al sinds 1972 actief als stuwadoor. Na het millennium gestart in de Amsterdamse haven en sinds die tijd gestaag gegroeid. Met een arsenaal aan eigen kranen werken ze bij heel wat bedrijven in het havengebied. “Kunstmest, recyclingmateriaal, mais, soja, veevoer, talk en kolen: wij hebben ons niet toegelegd op de overslag van één specifiek product, maar zijn juist zo veelzijdig mogelijk bezig.” Met een walkraan, een aantal drijfkranen – waarvan drie zelfvarend -, en een duwboot, zijn ze behoorlijk flexibel bij Maja Stuwadoors. De haven is bovendien een bron van innovatie. “Langzaam maar zeker verduurzaamt de sector. Dat gebeurt stapsgewijs door oude dieselmotoren te vervangen door nieuwere, schonere modellen en door continu de werkprocessen te optimaliseren en zo verspilling van grondstoffen en vervuiling van het havenwater te voorkomen”, legt Starrenburg uit.
Grote getallen
Circa vijf miljoen ton grondstoffen. Zoveel is de jaarlijkse overslag van Maja Stuwadoors. Werk zat voor de 35 huidige medewerkers in elk geval. “Onze mensen zitten in een flexibel soort ploegendienst. Zeker geen 9 tot 5, maar ook niet helemaal 24/7.” Als het aan Starrenburg lag, breidde hij het team vandaag nog uit. “Voor jongens en meiden met een vmbo-diploma die interesse hebben in de haven bestaat er de mogelijkheid bij ons direct in te stromen via een BBL-traject. Het is zeker de moeite waard hiernaar te informeren bij het Scheepvaart en Transport College. En mbo’ers met een technische opleiding kunnen direct van start. Sowieso heb je gegarandeerd een afwisselende baan tegen een uitstekend salaris en een goede CAO met uitstekende toekomstperspectieven.” Dat laatste wordt nog wel eens onderschat, erkent Starrenburg. “De dynamiek van de haven spreekt eigenlijk voor zich, hier gebeurt het! De hele wereld trekt hier aan je voorbij. Internationale schepen, alle handel die zij meevoeren … Dat moet je eigenlijk gewoon zelf ervaren.”