Een derde van de kleine bedrijven beschikt niet over de juiste (online) marketing kennis om te groeien, blijkt uit recent onderzoek van We love communities onder 1.297 ondernemers. Met strengere maatregelen en meer thuiswerken in het vooruitzicht, komt er een nog grotere druk te staan op de online commerciële skills van zowel bedrijfseigenaren als hun marketingcommunicatie medewerkers en VA’s (Virtuele Assistenten).
Daarom lanceert Maartje Blijleven, directeur van We love communities en al 21 jaar digital community expert, op 22 november 2021 de eerste opleiding Commerciële Community Manager van Nederland. Zij vertelt: ‘’Het onderzoek laat zien dat de rol van de marcom medewerker niet toekomstbestendig is en omscholen een must is als je als bedrijf relevant wil blijven.’’
De marcom-medewerker 3.0
De huidige ontwikkelingen vragen om de marcom medewerker 3.0. Een professional die naast offline communicatie skills ook weet hoe je online relaties opbouwt en zo een groep fans en ambassadeurs om je merk, product of dienst bouwt. Online community management bestaat al langer in de vorm van het reageren op online berichten. Maar steeds meer bedrijven zien online community building als de nieuwe manier voor het opbouwen van relaties en het werven van nieuwe klanten.
Commerciële vaardigheden en soft skills
Die strategie vereist meer commerciële skills dan tot nu toe wordt gedoceerd via bestaande één-of tweedaagse opleidingen tot communitymanager. Daarom lanceert Maartje Blijleven van We Love Communities de nieuwe Opleiding Commerciële Community Manager, waarin zij commerciële vaardigheden combineert met de soft skills van community management. Een unieke opleiding voor ondernemers die een community willen starten maar het runnen daarvan willen uitbesteden, en voor marketingcommunicatie professionals en VA’s die deze taken voor ondernemers willen overnemen.
Communitybuilding
Door corona zijn bedrijven gedwongen online te gaan werken. Nu blijven velen dit doen vanwege de voordelen die zij hebben ondervonden: efficiëntie, minder reistijd en een betere verdeling tussen werk en privé. Deze werkwijze vereist nieuwe skills, want hoe bouw en onderhoud je een goede online relatie met (potentiële) klanten? “Met een online community”, antwoordt Maartje Blijleven. “Breng een groep mensen met een gemeenschappelijke pijn, passie of ambitie bij elkaar en faciliteer het gesprek. Creëer een groep op LinkedIn of Facebook of een online community op de eigen website. Deze eeuwenoude manier van verbondenheid, solidariteit en vertrouwen is ook de ideale manier voor het bouwen en onderhouden van online relaties.”
Specialisatie tot community-manager
De meeste bedrijven hebben echter de kennis niet in huis voor het starten, activeren en succesvol laten groeien van een online community en willen dit uitbesteden. Maartje Blijleven start met de opleiding Commerciële Community Manager omdat er een tekort is aan goedgeschoolde professionals voor het invullen van deze wens. Daarmee stimuleert zij ook online georiënteerde beroepen zoals VA’s, marketingcommunicatie medewerkers en social mediamanagers. Met de nieuwe opleiding kunnen zij zich specialiseren en onderscheiden in de markt als opgeleid community-manager.
Over de opleiding
De nieuwe opleiding start op 22 november 2021 en duurt vier maanden. De theorie- en praktijklessen zijn online te volgen en worden afgesloten met een fysiek examen op het kantoor van We Love Communities in Amsterdam. Na het afronden volgen enkele fysieke terugkomdagen
Meer informatie over de opleiding en inschrijving is te verkrijgen via: Opleiding Commerciële Community Manager.