Kennisplatform voor noord holland

LUTO: alles voor kantoor – ‘We staan bekend om onze vakkennis en service’

Geplaatst op 16 april 2024
LUTO: alles voor kantoor ‘We staan bekend om onze vakkennis en service’

Van balpennen tot aan complete kantoorinrichtingen: bij LUTO ben je aan het goede adres voor alles voor kantoor. Al 65 jaar werkt LUTO vanuit Zaandam met veel plezier en succes voor zowel de zakelijke als particuliere klant. Wij spraken met Astrid Goosens-van der Meer, een van de eigenaren van dit mooie familiebedrijf.

Hoe is LUTO ontstaan?

“Mijn ouders zijn in 1958 onze zaak op de Dam in Zaandam gestart. LUTO is een samensmelting van de voorletters van hun voornamen: Luit en Toos. Op de Dam hebben we meer dan 40 jaar gezeten. Toen de Dam autoluw werd, konden we daar niet verder groeien en zijn we op zoek gegaan naar een pand waarin wel groeipotentie zat. In 1997 zijn wij toen verhuisd naar de Cornelis Ouwejanstraat. Eerst naar nummer 25, maar zeven jaar geleden zijn we naar nummer 3 gegaan. Door onder andere de digitalisering hadden we niet meer zoveel ruimte nodig. Daarbij is het een prachtig pand met uitzicht op de pont naar Amsterdam en met gratis parkeervoorzieningen pal voor de deur.”

Wie zijn jullie klanten?

“Zo’n 90 procent van onze klanten is bedrijfsmatig. Dat varieert van non-profit organisaties tot aan grote commerciële partijen. Het merendeel van onze orders komt via onze webshop binnen. Daarnaast weet de particuliere klant ons ook goed te vinden. In de regio zijn er eigenlijk geen andere kantoorvakhandels meer met een fysieke zaak.”

Naast jullie brede assortiment aan kantoorartikelen, staan jullie ook bekend om complete kantoorinrichtingen…

“Dat klopt! Wij zijn vaak op locatie te vinden om mee te denken over allerlei soorten kantoorinrichtingen. In overleg met de klant kunnen wij kantoren op een goede manier en met de beste artikelen inrichten. Denk hierbij aan bureaustoelen, bureaus, kasten, maar ook aan scheidingswanden.”

Leveren jullie de kantoorartikelen door heel het land?

“Het merendeel van onze klanten zit in Noord- en Zuid-Holland en de regio Utrecht. Maar omdat we een prachtige webshop hebben, leveren we door heel het land. In Noord-Holland verzorgen wij zelf de leveringen, daarbuiten laten we de bezorging door Quantore doen door middel van het dropshipmenttraject.”

Wat voor organisatie is Quantore?

“Dat is een inkooporganisatie waarmee wij al jaren uitstekend samenwerken. Het is een coöperatie waar zo’n 400 bedrijven lid van zijn, wij dus ook. Quantore koopt samen met ons de artikelen in en ondersteunt ons ook op het gebied van de verkoop en marketing. Ze nemen ons een hoop werk uit handen. Quantore heeft een distributiecentrum van 32.250 vierkante meter en een centraal magazijn waar meer dan 25.000 artikelen op voorraad liggen. Zo’n 90 procent van onze artikelen komt daarvandaan en worden binnen 24 uur geleverd.”

Zie jij nog bepaalde trends in de branche?

“De traditionele kantoorartikelen, zoals een hangmap of een potje Tipp-Ex, worden steeds minder afgenomen, maar daarvoor komen wel weer andere artikelen voor in de plaats. Zo verkopen wij veel facilitaire artikelen, waaronder alles voor de kantine en schoonmaak. Daarnaast is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Wij en onze klanten vragen steeds meer naar duurzame artikelen, zoals 100 procent recyclebare producten. Het doel is om dit aanbod continu te vergroten. Hiernaast zijn wij vorig jaar gestopt met papieren catalogi en hergebruiken wij zoveel mogelijk verpakkingsmateriaal van de goederen die bij ons binnenkomen en vanzelfsprekend wordt ons afval gescheiden. ”

Wat verklaart jullie jarenlange succes?

“We zijn een echt familiebedrijf: ook mijn zus, mijn broer en mijn zwager zijn werkzaam in het bedrijf. En we hebben personeel dat al bijna 25 jaar bij ons werkt, dat voelt inmiddels ook als familie. We staan bekend om onze vakkennis en service. Dat zie je terug in de waardering van onze klanten. En we doen bijvoorbeeld ook niet moeilijk als de klant een keer iets retour wil sturen. We zijn daar heel flexibel in.”

LUTO is te bereiken via telefoonnummer 075 – 616 33 77 en uiteraard via de webshop op www.luto.nl.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: