Aantal campingvakanties in Kroatië steeg de afgelopen vijf jaar met 38% en aanhoudende stijging ‘glamping’
Kamperen zit in ons bloed. Nederland kent maar liefst 3.5 miljoen kampeerders en nergens ter wereld zijn er zoveel caravan-bezitters. Waar de Nederlanders tijdens de warmere maanden voorheen massaal vertrokken naar campingland nummer één, Frankrijk, maakt Kroatië een inhaalslag. Het aantal personen uit Nederland, België en Frankrijk dat voor dit land kiest is de afgelopen vijf jaar met 38% gestegen, zo blijkt uit data van de Europese marktleider in campingvakanties Vacansoleil.
Verschuiving
In 2017 ging bijna 41% van de Nederlanders, Belgen en Fransen op campingvakantie naar Frankrijk. Dit percentage is sindsdien met 11.5% gedaald naar ruim 29% in 2022, waarbij Languedoc-Roussillon (20.8%), Jura (9.9%), de Ardèche (8.3%) en de Dordogne (6.6%) tot de meest populaire bestemmingen behoorden. Deze afname wordt opgevangen door Kroatië. Dit land zag een stijging van 38% in het aantal campingvakanties in de afgelopen vijf jaar, van 7.3% naar ruim 13.2%. Hier wint de streek Istria het met 71.1% als populairste bestemming, gevolgd door 22% van de personen die afreizen naar Dalmatia. Daarnaast behoren Spanje en Italië nog steeds tot de top vier in vakantiestemmingen waarbij Italië een kleine stijging laat en het aantal campingbezoekers in Spanje nagenoeg stabiel is gebleven.
“De grootste reden van de verschuiving is te wijten aan de ontwikkeling op het gebied van kwaliteit op de campings. Dit is in Frankrijk de afgelopen jaren slechts licht doorontwikkeld, terwijl Kroatië hier volop mee bezig is en verbetert in het aantal luxe faciliteiten dat gasten wordt geboden, zoals grote zwembaden, een brede selectie aan entertainment, ontbijtservice en de luxe accommodaties”, geeft Jacky Lambert, Commercieel Directeur bij Vacansoleil, aan. “Daarnaast zorgt een stijging in de bekendheid over de prachtige natuur, historische bezienswaardigheden en uitgaansgelegenheden ervoor dat Kroatië een alsmaar populairdere bestemming wordt. Ik verwacht dat de groei ook de komende jaren zal doorzetten.”
Toename in glamping
In 2018 werd het begrip glamping, ofwel ‘Glamorous camping’, geïntroduceerd in Nederland. Een vorm van kamperen waarbij een er geen concessies meer gedaan hoeven te worden op luxe. Hierbij wordt overnacht in een moderne stacaravan, bungalow- of safaritent, inclusief comfortabele bedden, luxe badkamer en een volledig uitgeruste keuken, en in sommige gevallen gaat het zelfs een stapje verder met een vaatwasser, bubbelbad, butler-service en/of eigen barbecue. Waar een groot deel van de Nederlanders bij kamperen nog steeds denkt aan het slapen in een oncomfortabele tent en een wandeling naar het sanitair met de welbekende wc-rol onder de arm, heeft het rest de smaak van luxe inmiddels te pakken. De afgelopen jaren groeide zowel het aanbod in Europese glamping accommodaties, als het aantal boekingen. Ten opzichte van 2021 is een stijging van maar liefst 40% te zien in het aantal consumenten dat kiest voor deze nieuwe manier van kamperen.
“De toename in luxe, maakt dat kamperen haar weg zal vinden naar alle doelgroepen. Waar het merendeel van de campingvakanties nu nog wordt geboekt door gezinnen, verwachten we een shift naar meer stelletjes en jongeren. ‘Kamperen nieuwe stijl’ is voor iedereen!”, aldus Lambert.
Over Vacansoleil
Vacansoleil is al meer dan 50 jaar gespecialiseerd in de meest waardevolle tijd van het jaar: vakantie. In een kalenderjaar beleven bijna een half miljoen gasten de tijd van hun leven tijdens een vakantie op een camping van Vacansoleil. De touroperator biedt vakantie aan op ruim 600 campings in 20 Europese landen. Als volledig Nederlandse onderneming staat het hoofdkantoor in Eindhoven. De campingvakanties worden vanuit 13 Europese landen verkocht, naast Nederland: Italië, Frankrijk, Duitsland, België, Oostenrijk, Denemarken, Hongarije, Polen, Engeland, Ierland, Slovenië en Spanje. Vacansoleil is Europese marktleider op het gebied van campingvakanties.