Medewerkers in de kinderopvang die zich bezighouden met de planning hebben te maken met een uitgebreide wet- en regelgeving om de kwaliteit te waarborgen. Daarnaast wordt veelal gewerkt met meerdere, complexe softwaresystemen. Aspecten die hun werk niet gemakkelijk maken. Twee softwarespecialisten in de branche, Peter van Zijl, founder van Quebble, en Marijn Kuijpers van o.a. Nanny4all, bundelen hun krachten voor het meest geavanceerde systeem dat een totaaloplossing biedt. Eén integraal systeem voor personeelsplanning, kindplanning, ouderportaal, medewerkersportaal en bijbehorende apps, met het hoogst mogelijke gebruiksgemak.
Van Zijl en Kuijpers zijn met beiden ruim 25 jaar ervaring bekende namen in de kinderopvang als het gaat om softwareontwikkeling. Waar Kuijpers’ focus altijd heeft gelegen op het ontwikkelen van betrouwbare en verfijnde software voor kindplanning en onder andere Tecsoft en The Nanny heeft opgericht, is Van Zijl met Quebble uitgegroeid tot expert op het gebied van personeelsplanning en bijbehorende wet- en regelgeving. Twee gebieden binnen de kinderopvang die nauw met elkaar verbonden zijn. Om de complexiteit voor de medewerkers en betrokkenen van kinderopvangcentra weg te nemen was een integratie van beide kanten van de planning een must. Door de expertises van Van Zijl en Kuijpers te bundelen wordt de branche nu één totaaloplossing geboden die het beste van beide werelden combineert.
Real time inzicht en geïntegreerde Wet Kinderopvang
De samenwerking brengt hoge kwaliteit software tot stand, die de complexiteit voor medewerkers, ouders en andere stakeholders zoals BSO’s en chauffeurs compleet wegneemt. Software dat met het hoogst mogelijke gebruikersgemak niet alleen de breedte, maar ook volledig de diepte ingaat. “Kinderopvang is een zeer specialistisch gebied, met zeer strikte regels op gebied van kwaliteit en financiën. Bovendien zijn er ontzettend veel uitzonderingsregels. Locatiemanagers van kinderopvangcentra zijn pedagogisch geschoold en hebben vaak weinig affiniteit met software. We weten dat als de software niet gebruiksvriendelijk is, gebruikers snel weer met lijstjes gaan werken. Het is dan vervolgens vreselijk veel werk om te controleren of de planning voldoet aan de Wet Kinderopvang. Zonde! Daarom hebben wij samen met onze gebruikers een systeem ontwikkeld met het oog op gebruiksvriendelijkheid”, aldus Van Zijl.
De software maakt de meest voordelige inzet van personeel mogelijk, en de contractadministratie aan de kindzijde kan moeiteloos op detailniveau worden uitgevoerd, inclusief bijvoorbeeld VVE indicaties, specifieke inkomenssituaties en financiële regelingen van gezinnen. Alle betrokkenen krijgen real time inzicht in de planning, bijbehorende data, en mogelijkheden. Meldt een van de personeelsleden zich af door bijvoorbeeld ziekte? Dan geeft het systeem locatiemanagers direct suggesties om dit gat in de planning op te vullen, waarbij aspecten zoals beroepskracht-kind ratio’s, bezetting, vaste gezichten en compensatie-uren automatisch worden meegenomen.
Totaaloplossing
Daarnaast wordt de communicatie geoptimaliseerd, intern en extern. Wordt een kind afgemeld en hoeft hij of zij niet naar de BSO worden gebracht? Ook dit is vanaf het moment van wijziging te zien voor de chauffeur. Daarnaast is het systeem volledig geïntegreerd met het medewerkersportaal en de Quebble Pro app, waarin medewerkers van kinderopvangcentra alle data kunnen inzien, wijzigingen kunnen aanvragen en uren en declaraties kunnen indienen. Voor ouders is er de OuderApp. Hier vinden zij o.a. de dagelijkse activiteiten van hun kind op de opvang, foto’s, facturen en contracten, en kunnen zij gemakkelijk hun kind ziekmelden, een extra dag aanvragen, of een dag ruilen. Kortom: één totaaloplossing voor planning, beheer en communicatie van de gehele kinderopvang, waarbij kwaliteit gewaarborgd wordt en medewerkers nooit meer naar pen en papier hoeven te grijpen.