Kerst staat weer voor de deur. Misschien denk jij al na over de perfecte cadeaus en feestmaaltijden, maar hoe zit het met jouw kerstbudget in een jaar van inflatie en hoge kosten? 73% van de Nederlanders geeft zichzelf een budget voor de feestdagen. Opvallend hierbij is dat 54% nu al denkt zich niet aan dit bedrag te houden. Dit blijkt uit een onderzoek van TrustDeals.
Het internationale couponplatform deed onderzoek naar de invloed van inflatie op het shopgedrag van Nederlanders rondom de feestdagen. Hieruit blijkt dat vrouwen echte budgetkampioenen zijn: 80% bepaalt van tevoren een budget en maar liefst 70% zegt zich hier ook strikt aan te houden. Mannen daarentegen, blijken iets losser met hun kerstuitgaven. Een op de drie mannen (33%) zegt het kerstbudget te negeren. De feestdagen zijn voor veel Nederlanders ook een moment zijn om alles even te vergeten. 32% zegt het in deze periode minder nauw te nemen met geld.
Tim Vrij van couponplatform TrustDeals ziet ook dat Nederlanders zoekende zijn. “We merken momenteel een enorme stijging in zoekopdrachten met betrekking tot voordelige cadeaus. Nederlanders zijn op zoek naar leuke cadeautjes, zonder daarvoor diep in de buidel te hoeven tasten. Voor velen is het idee van meerdere kleine cadeautjes in plaats van één groot cadeau iets waar ze nu de voorkeur aan geven. Het helemaal achterwege laten van cadeautjes is geen optie.”
Persoonlijke afwegingen
Geef je een flink bedrag uit aan je schoonmoeder om in de smaak te vallen? 64% van de Nederlanders geeft aan hun uitgaven te laten afhangen van de persoon voor wie het cadeau bestemd is. Dit komt vooral tot uiting bij de leeftijdsgroep van 18 tot en met 34 jaar, waarbij voornamelijk mannen (66%) aangeven persoonlijke overwegingen te laten meespelen in hun uitgaven.
Online vs fysiek shoppen
Cadeautjes onder de boom, voor 63% hoort dit er echt bij met kerst. Toch zegt ruim een op de drie respondenten dit jaar niet aan cadeautjes te doen omdat alles al duur genoeg is vanwege de inflatie. In de aanloop naar de feestdagen valt op dat 56% van de Nederlanders een voorkeur heeft voor fysiek winkelen ten opzichte van online shoppen voor de feestdagen. Niet geheel opvallend is dat 83% hiervan zich in de leeftijdsgroep van 65+ bevindt. Aan de andere kant geeft 44% de voorkeur aan het gemak van online winkelen voor hun kerstcadeaus. Dit is vooral populair onder de meerderheid (62%) van de Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar.