Kunt u een voorbeeld geven wat voor een CEO uitdagend kan zijn?
CEO’s die ik begeleid vinden het in eerste instantie fascinerend om stapsgewijs in beeld te krijgen hoe zij en hun MT de eigen businessorganisatie onderling zien t.a.v. leiderschap, strategie, het management van medewerkers/middelen/processen alsmede de inzichten van medewerkers, klanten/partners en de maatschappij (verantwoord ondernemen). Ik adviseer dan het gebruik van het EFQM-businessmodel geïnitieerd door het EFQM om het concurrentievermogen van Europese bedrijven te vergroten. Zie het als een APK-bedrijfskeuring om de organisatie weer eens goed in kaart te krijgen.
Wat zijn de resultaten van een dergelijk CEO-initiatief?
Voor bijna alle CEO’s (en hun MT) een toch wat onverwachte eyeopener/openbaring/verassing! Bedrijfsscores zijn tot nu toe van 2.8 (schaal van 0 tot 10) tot een 5.4 Interessant is verder te constateren dat de CEO vaak hoger scoort en de MT-leden onderling vaak flink van mening verschillen. De vraag die de CEO bijna direct erna ter tafel brengt is: ‘waarom hebben we zoveel verschillen van inzicht en is het opportuun ons daar eerst in te verdiepen’? Het neemt wat tijd voordat men op de gedachte komt van laten we samen stapsgewijs een verbeter programma opstarten en daar al onze energie in stoppen. Het samen oppakken en de Team-energie inzetten in vernieuwing vereist namelijk Leiderschap en dat kan kleur op de wangen brengen bij velen!
Wat is de te volgen weg voor een CEO na zo’n ‘APK’ bedrijfsinventarisatie?
De te volgen weg is met vereende kracht initiërend te zijn t.a.v. onderwerpen zoals:
– herzie/versterk de visie en in het verlengde de missie & het strategieplan
– evalueer de markt en wat de organisatie onderscheidt van concurrenten (merkbelofte)
– schaal op en stimuleer buitengewone groei in alle delen van de organisatie
– verduidelijk verantwoordelijkheden, introduceer CSF & verhoog productiviteit
– implementeer een business intelligence meetsysteem om voortgang te monitoren
– onderzoek de tevredenheid van je klanten (reputatie) en werknemers (werkgeluk)
en stel een ambitieus doel i.e. in 3 jaar tijd ‘dubbel’ de Omzet Groei & 5 x EBITDA
Hoe neemt een CEO zijn medewerkers daarin mee?
Het blijkt een menselijk eigenschap om aan het vertrouwde te willen vasthouden! De uitdaging is dus om de betrokkenheid van alle medewerkers te intensiveren en met nieuw elan:
– medewerkers betrekken in sfeervolle teammeetings en zorgdragen dat ze zich comfortabel voelen
– wekelijks teamoverleg waar (onderbouwd) prioriteiten, voortgang en resultaten worden gedeeld
– maandelijks bespreken van de ‘cruciale getallen’ en deze laten ‘leven/vieren’ binnen de organisatie
– gezamenlijk werken aan KTO/Klanttevredenheid’ en in kaart houden wat de concurrentie aanbiedt
– 360° MTO-onderzoek (extern/anoniem) dat inzicht biedt in de werkomstandigheden en het werkgeluk
– HR-handboek update waar alles dus in staat en iedere medewerker zich vertrouwd meevoelt
Wat staat een CEO te doen?
Welkom in de wereld van Business Excellence. Het geeft inzicht t.a.v. de eigen organisatie en de markt/concurrenten om je heen. Ambieer buitengewone groei, enthousiasmeer je medewerkers (werkgeluk). maak je klanten tevreden (reputatie) en straal uit ‘we willen onverslaanbaar worden/zijn’. Mocht je dit interesseren en zoek je een internationaal ervaren coach, neem dan contact met me op.
Philip Larsen
CEO business excellence
philip.larsen@plmbv.com
00-31-(0)6-26524242