Sneakers zijn hot. Elke maand zoeken maar liefst meer dan 3 miljoen shoppers naar een nieuw paar en de vraag blijft stijgen. Sportmerken en luxe modehuizen spelen hierop in door de introductie van nieuwe stijlen en modellen; zo deden het afgelopen jaar onder andere space-age constructies – een mix van sportieve en mode-elementen -, complexe logo’s, zolen met getextureerde vormen en opvallende silhouetten hun intrede. Internationale mode-zoekmachine Lyst sloeg de handen ineen met Britse kunstenaar en fotograaf Hugh Turvey om de meest gehypete sneakermodellen van deze zomer onder de loep te nemen met een röntgenlens.
Turvey’s werk is een combinatie tussen fotografie en radiologie en maakt gebruik van röntgentechnologie (X-ray) voor het creëren van wat hij xograms noemt, een samensmelting tussen licht en röntgenfoto’s. Van de Nike Vapormax van $100 tot de Louis Vuitton Archlight van $1000: een collectie van X-ray’s die onthullen wat er achter de complexe constructie en fabricage van deze meest populaire sneakers ligt. Lyst vulde Turvey’s collectie aan met gedetailleerde informatie zoals de inspiratie van de maker, constructie- en ontwerpdetails, maar ook social media statistieken en beroemdheden en influencers die de sneakers in de kast hebben staan.