Groeiplatform HubSpot presenteert vandaag zijn verkoopanalyserapport dat de trends in het wereldwijde klantenbestand volgt. Met meer dan 70.000 bedrijven die gebruik maken van het HubSpot-platform, bieden de geanalyseerde verkoopgegevens over een periode van zes maanden (januari 2020-juni 2020) een uniek inzicht in de gevolgen van de Covid-19-pandemie voor een groot aantal bedrijven. Uit de gegevens blijkt dat de Nederlandse bedrijven de handel tussen maart en mei aanzienlijk hebben zien teruglopen, waarbij Nederland in juni beter presteert dan andere markten, waaronder de VS en het Verenigd Koninkrijk, door een hogere conversie in de omzet te realiseren.
Nadat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op 11 maart 2020 COVID-19 officieel tot pandemie verklaarde, zag Nederland het aantal mensen dat besmet was met het coronavirus sterk toenemen en lieten bedrijven grote delen van hun personeel vanuit huis werken. HubSpot zag een aanzienlijke toename van de verkoopactiviteiten van Nederlandse bedrijven, maar een afname van de verkoopafronding, omdat de beperkingen van Covid-19 van invloed waren op de economie.
Het aantal e-mails dat door verkoopmedewerkers in Nederland werd verstuurd, steeg in maart met maar liefst 185%, met een piek medio mei met een stijging van +226% ten opzichte van slechts 1% in februari. Het aantal reacties op verkoopmails daalde echter van een hoogte van +20% in februari naar een dieptepunt van -46% medio maart, met -48% op het laagste punt in april.
Door die daling van de reacties is het aantal gecreëerde deals gedaald van +14% begin maart tot -16% op 16 maart, een verschil van 30% in een periode van twee weken. Het laagste punt was dat het aantal gecreëerde deals daalde tot -27% medio april, met tekenen van herstel in mei, toen het +3% bereikte. Dit laagste punt in medio april betrof -49% in het Verenigd Koninkrijk, -37% in Frankrijk, -23% in Duitsland en -23% in de VS.
Het aantal gesloten deals daalde van +7% eind maart tot -19% medio april, met als laagste piek medio mei (-24%). Een verschil van 38% ten opzichte van de piek in januari, die een stijging van 14% liet zien. Dit laagste punt medio april betrof -53% in het Verenigd Koninkrijk, -42% in Frankrijk, -31 in Duitsland en -28% in de VS.
De daling van de verkoopactiviteit werd weerspiegeld in het websiteverkeer voor Nederlandse bedrijven. Van januari tot maart schommelde het verkeer weinig, na twee weken in maart was het websiteverkeer gedaald tot 10% onder de benchmark, het laagste punt in de eerste helft van het jaar. Medio mei was er een toename van het websiteverkeer, dat meer dan 19% boven de benchmark uitkwam doordat mensen meer online winkelden.
Eerste tekenen van Nederlands herstel van Covid-19
Begin juni heeft Nederland stappen ondernomen om de ‘intelligente’ lockdown te versoepelen, na eerder enkele regels te hebben versoepeld op 11 mei. HubSpot zag een vermindering van de verkoop- en marketingactiviteiten van Nederlandse bedrijven, maar een toename van de verkoopafronding naarmate de bedrijven weer terug naar ‘normaal’ gingen.
Eind juni was het aantal door Nederlandse bedrijven verzonden verkoopmails gestegen met 101% ten opzichte van de gemiddelde benchmark, maar gedaald ten opzichte van de +226% in mei. Ondanks het feit dat het aantal verkoopmails lager was dan in mei, was het antwoordpercentage eind juni -20%, een verschil van -40% ten opzichte van februari, maar toch nog het beste percentage in vier maanden. Deze respons heeft er eind juni toe bijgedragen dat het aantal deals een piek heeft bereikt van +13%, een verschil van 40% ten opzichte van het laagste niveau van medio april. Dit cijfer was -19% in het Verenigd Koninkrijk, +8% in Frankrijk, +21% in Duitsland en +2% in de VS. Nederlandse bedrijven hadden begin juni een piek in de gesloten verkooptransacties van maar liefst +16%, waarmee ze de grootste piek van +14% in januari versloegen. Dit cijfer was -15% in het Verenigd Koninkrijk, +12% in Frankrijk, +15% in Duitsland en +5% in de VS.
Het websiteverkeer bleef in juni groeien en bereikte aan het eind van de maand een hoogtepunt van 22%, het hoogste punt in de eerste helft van het jaar. Deze trend liet zien dat mensen meer thuis online waren en minder buiten. In correlatie met de grotere toename van het websiteverkeer hadden klanten meer online contact met Nederlandse bedrijven dan ooit tevoren. Tjitse Plantenga, General Manager, Benelux bij HubSpot: “Of dat nu Facebook chats of website chatbots waren, Nederlandse bedrijven zagen in mei een stijging van 53% van de online gesprekken boven onze pre-Covid benchmark, met de piek in juni, een stijging van 63% boven de benchmark. De bedrijven die hebben geïnvesteerd in customer experience tools plukken de vruchten van de verschuiving in het gedrag van de consument in de afgelopen maanden.”
“Het Nederlandse bedrijfsleven zag in maart en april een grote terugval in de bedrijfsontwikkeling, omdat het aantal infecties sterk toenam en mensen voorzichter werden met hun uitgaven. Het positieve nieuws is dat er in juni tekenen van een klein herstel waren, vooral in vergelijking met andere economieën. De Nederlandse piek van 16% conversie in de verkoop in juni was een sterke prestatie onder de omstandigheden,” aldus Plantenga. “Het toegenomen aantal verkoopmails dat in juni werd verstuurd en dat resulteerde in een lage respons toont aan dat het verkooppersoneel beter moet worden afgestemd op de marketing- en klantondersteuningsteams om e-mails van hogere kwaliteit te creëren die relevanter zijn en echte waarde toevoegen aan de customer journey.”
Wereldwijde reclame-uitgaven
Zoals verwacht, stopten bedrijven over de hele wereld hun reclame-uitgaven toen ze hun marketingbudgetten verlaagden als gevolg van de Covid-19-pandemie. De wereldwijde uitgaven voor reclame bereikten in februari een piek van 6% boven de benchmark, omdat bedrijven na de kerstperiode hun marketingactiviteiten wilden opvoeren. In de eerste week van maart was dat gedaald tot 13% onder de benchmark, een verschil van 19% in twee weken. En begin april lag het 19% onder de benchmark. Eind juni waren de reclame-uitgaven nog steeds 15% lager dan in de periode voor Covid-19.
Over HubSpot
HubSpot (NYSE: HUBS) is een toonaangevend groeiplatform. Sinds 2006 is HubSpot op een missie om de wereld meer inbound te maken. Vandaag de dag gebruiken meer dan 78.700 klanten in meer dan 120 landen de bekroonde software, diensten en ondersteuning van HubSpot om de manier waarop ze klanten aantrekken, betrekken en verblijden te transformeren. HubSpot bestaat uit Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub, CMS Hub en een krachtige gratis CRM, en geeft bedrijven de tools die ze nodig hebben om beter te groeien. Meer informatie is te vinden op www.hubspot.com