Als het aan de gemeente ligt wordt Hoorn weer een kleine wereldstad. Dat vraagt om een flinke dosis lef en innovatiekracht. In het verleden hebben Hoornse ondernemers en pioniers bewezen dat ze daar wel over beschikken. “We moeten gewoon weer op avontuur!”
Er wordt ontzettend hard gewerkt in Hoorn, benadrukt wethouder Arthur Helling van economische zaken en toerisme. “En dat is maar goed ook. Maar de nieuwe economie vraagt om nog meer inspanning. We moeten met zijn allen grote stappen durven zetten, kritisch naar onze bedrijfsvoering kijken en investeringen doen. Er zijn uitdagingen genoeg die kansen bieden op economisch duurzame groei”, zegt Helling. Daarbij: de gemeente is de beroerdste niet als het om meedenken en ondersteunen gaat. Want samenwerken is het credo. “We willen verschillende partijen samenbrengen, organisaties of mensen met goede plannen en bijzondere ideeën faciliteren en ook een actieve rol spelen op innovatief vlak. Wat ons betreft zit daar geen grens aan: we werken aan een nieuwe Gouden Eeuw.”
Fluitschip 2.0
Een mooi bruggetje naar die periode is het project Clean2Anywhere. “Het plan is om een plastic versie van het in de 17e eeuw in Hoorn uitgevonden fluitschip te bouwen. Een zeewaardig, plastic fluitschip welteverstaan. Het benodigde plastic voor dit schip moet geproduceerd worden van plastic verpakkingsmateriaal en plastic afval. Plastic zou te licht zijn, maar we gaan tóch laten zien dat het kan”, stelt Helling.
Die koppigheid, die houding van ‘dat zullen we nog wel eens zien’, is misschien wel een erfenisje uit het roemrijke verleden van de stad. In de zeventiende eeuw lagen de zekerheden bepaald niet voor het oprapen. “Belangrijk aspect van Clean2Anywhere is het inclusieve maatschappelijke karakter. Studenten, deskundigen, werknemers, bedrijven, burgers: iedereen kan meedoen. Het schip wordt een opstapje naar een nieuw, circulair verdienmodel. Hoe kun je door anders te denken in deze tijd economische waarde creëren?”
Onderscheidende stad
Om Hoorn aantrekkelijk te houden voor de huidige ondernemers, en ook op het vizier te krijgen van nieuwe bedrijven en jongere werknemers, zet de stad in op een onderscheidend aanbod van wonen, onderwijs en werk. “We willen de Noord-Zuidlijn doortrekken naar Hoorn, omdat we nu al weten dat het huidige OV tegen de grenzen van zijn capaciteit aanloopt. Met woningbouw gaan we de hoogte in om de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken. We focussen op digitalisering, robotisering, energietransitie – om ook de traditionele bedrijven uit Hoorn te helpen aan te haken bij de nieuwe economie”, zegt Helling.
Voor dat laatste is de gemeente bezig met de oprichting van een gemeentefonds met een kapitaal van een miljoen euro. “Zodat we het mkb kunnen helpen om de noodzakelijke eerste stappen te zetten in de energietransitie. De wil is er namelijk vaak wel, maar de financiering is een obstakel.”