Nog maar een paar jaar geleden gingen gokliefhebbers naar plaatselijke speelhallen. Daar nodigden imposante gokautomaten hen uit tot onbeperkt speelplezier. Uitgerust met lichtelementen en knipperende knoppen brachten ze de spelers in een compleet nieuwe wereld. Tegenwoordig behoren deze machines tot het verleden. Moderne gokkers spelen liever in e-casino’s. Bijna niemand weet echter hoe de machines daar worden ontwikkeld.
Dankzij de modernste technologie zijn er tegenwoordig een groot aantal interessante speelautomaten die in de meest uiteenlopende categorieën kunnen worden ingedeeld. Of het nu gaat om Fruit, Luxe, Geschiedenis, Avontuur of Actie: wanneer spelers zin hebben, kunnen ze verschillende online gokkasten in Nederland bezoeken en hun geluk beproeven. Alle spellen hebben één ding gemeen. Ze zijn dynamisch, snel en hebben een adembenemend design.
Maar hoe komt deze gigantische verscheidenheid tot stand? Hoe ontwikkelen fabrikanten deze kansspelen en kan iedereen zomaar zijn eigen gokkast maken zonder voorkennis? De antwoorden worden hieronder gegeven.
Planning van de structuur
Voordat een gokkast wordt ontwikkeld, rijst de vraag naar de structuur ervan. Dit is de verantwoordelijkheid van IT-specialisten voor applicatieontwikkeling, freelance programmeurs of andere mensen die affiniteit hebben met programmeren. De planning van de structuur vormt de basis voor de ontwikkeling van de software. Het omvat het gokken van beveiliging zodat derden de gegevens niet kunnen onderscheppen.
Na de planning begint de ontwikkelingsfase. De programmeur maakt het programma in een editor. Daarin geeft de ontwikkelaar instructies aan de PC, die ze uitvoert. Het eindresultaat is een reeks zeer functionele processen. Vóór publicatie moeten de structuur en de techniek ervan op juistheid worden gecontroleerd. Testers doorlopen alle scenario’s. Pas dan kan de software worden gepubliceerd.
Naast het structureren van de software zorgen ontwikkelaars voor het onderhoud van de functionaliteit. Bovendien worden voortdurend aanpassingen gedaan. Met verdere plug-ins maken de ontwikkelaars de spellen nog dynamischer, innovatiever en incorporeren ze staatsrichtlijnen. Zonder deze is legaal spelen niet mogelijk en geven de landen de spellen niet vrij voor gebruik.
Wiskundige principes integreren
Binnen de structuur worden wiskundige principes gebruikt. Win- en gokspelen zijn spelen met willekeurige uitkomsten. Daarom hebben ontwikkelaars kennis nodig van stochastiek en dus kansberekening. Met de zogenaamde RNG zorgen ze voor toeval en heeft de speler een eerlijke kans om te winnen.
Een extra belangrijke waarde is de RTP of Return to Player. Deze waarde bepaalt de hoogte van het uitbetalingspercentage. In fysieke casino’s ligt deze in het lagere bereik. Online daarentegen scoren aanbieders met een RTP van 90 tot 98 procent. Een hoge waarde is bevorderlijk voor het gokplezier en daarom geven ontwikkelaars prioriteit aan het bovenste bereik.
Wiskunde speelt ook een rol bij de berekening van de inzet en het beschikbare krediet. Hiervoor moet de rekenmachine echter eenvoudige aftrekkingen en optellingen uitvoeren en af en toe ook vermenigvuldigingen. De ontwikkeling van deze vaardigheid krijgt de rekenmachine sowieso mee, dus de opname is niet moeilijk.
Het zit allemaal in het ontwerp
Nu is het programma klaar, maar het is alleen theoretisch speelbaar. Eén cruciaal onderdeel ontbreekt: het ontwerp. Elke gokkast ziet er anders uit. Dat onderscheidt hem van andere spellen in dit themagebied. Of het nu gaat om historisch interessante achtergronden, mysterieuze heldenverhalen of luxe voertuigen en strandachtergronden: elk spel heeft zijn eigen karakter en daarvoor zijn ontwerpers verantwoordelijk.
Naast de webdesigner hebben spellen ook een gamedesigner nodig. Hij of zij blaast het spel leven in, waarbij gokkasten spelers meenemen op reis, hen katapulteren naar sprookjesachtige landschappen of droomlandschappen onthullen. Game designers zijn verantwoordelijk voor de visuals en vaak ook voor de geluidseffecten. Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor het binnenhalen van de bonussen. Hoe vaak gratis spins en scattersymbolen verschijnen, hangt weer af van de wiskunde van het spel.
Het ontwerp moet responsief zijn. In gewone taal betekent dit: spelers willen vanaf verschillende apparaten toegang hebben tot hun slots. Smartphones hebben echter een andere schermgrootte dan pc-schermen. Ontwikkelaars en ontwerpers gebruiken responsive design om ervoor te zorgen dat het spel er perfect uitziet. Spelers genieten dus evenveel van hun favoriete spellen vanaf de pc als vanaf het mobiele apparaat.
Waarom ontwikkelaars een marketingafdeling nodig hebben
Het spel is ontwikkeld, werkt perfect, ziet er geweldig uit en heeft een aantrekkelijk geluid. Nu ontbreekt nog één ding: reclame. De concurrentie op internet is moordend. Spelplatforms vechten daarom om elke speler. Dat gebeurt vooral met behulp van nieuwe spellen. Daarnaast zijn ontwikkelaars aangewezen op reclame. Daarvoor hebben ze een volwassen marketingconcept nodig.
Reclame is de basis van het e-casino, zoals spelers op alle sites kunnen lezen. In dagelijks bijgewerkte online magazines krijgen ze al het nieuws over actuele onderwerpen. Dit omvat ook marketing en digitalisering. Als online casino’s alleen op hun vaardigheden vertrouwen en het zonder een reclameconcept stellen, gaan ze verloren in het zwembad. Het gaat erom het bereik te vergroten.
Een hoog bereik is geen toeval. Aanbieders werken hard om hun zichtbaarheid te vergroten. Ze richten zich eerst op de zoekmachines van hun gebruikers. Daar plaatsen ze advertenties die ze op het toegestane moment van de dag of nacht afspelen. Daarnaast integreren ze hun advertentieruimte via smartphones of gebruiken ze portals van derden om klanten aan te trekken. De basis voor succes is ook een goed merkimago.
Kansspelautoriteiten nemen de eindcontrole over
Vóór de reclame is er nog een vervelend kwaad: de controle door de kansspelautoriteiten. Sommige landen hebben zo’n autoriteit niet. Dan is gokken niet veilig! In Europa daarentegen zijn autoriteiten gemeengoed. Zij zien zichzelf als kopers van de spellen. Als zij het eens zijn met de werkwijze, wordt het spel goedgekeurd voor online gokkers. Bovendien krijgt de aanbieder een vergunning. Deze geniet een hoge reputatie.
De kansspelautoriteit controleert of de landspecifieke regelgeving wordt nageleefd. Zo mogen spellen alleen toegankelijk zijn voor spelers met een wettelijke leeftijd. Verder is versleutelde gegevensoverdracht tussen de partijen vereist. In Duitsland verwacht de autoriteit ook een paniekknop, een winst-verliesvergelijking in het spelersprofiel en nog veel meer. Voor de mobiele sector gelden nog meer voorschriften.
Gezien deze vereisten wordt het duidelijk dat spelontwikkelaars bovendien een juridische afdeling nodig hebben. Afdruk, gegevensbescherming en naleving van de voorschriften moeten regelmatig worden gecontroleerd. Er zit dus niet slechts één persoon achter de gokkast. Vooral voor echt-geld-spellen met een reële winkans hebben ontwikkelaars tal van andere mensen nodig. Velen falen vanwege de autoriteiten en zoeken een ander land. Voor anderen is de inspanning van de spelontwikkeling op den duur ook te hoog.