Kennisplatform voor noord holland

Het verbod op ongericht gokreclame wordt niet meteen keihard gehandhaafd

Geplaatst op 10 juli 2023
Er komt een verbod op ongerichte gokreclame

Er komt een verbod op ongerichte gokreclame op televisie, radio, in tijdschriften en in het straatbeeld. Maar volgens René Jansen, voorzitter van de Kansspelautoriteit zal het nakende verbod op gokreclame niet met “gestrekte been” worden gehandhaafd. Er komt een overgangs- en evaluatieperiode.

Nu al strenge regels

De aankomende regels zijn een verstrenging, maar er gelden nu al strenge regels. Zo mag er nu al geen reclame gemaakt worden met jongeren tussen de 18 en 24 jaar als doelgroep en mag dezelfde leeftijdsgroep ook geen casino bonus ontvangen.

Het aankomende verbod

Vanaf 1 juli zou het onmogelijk moeten zijn voor jongeren om gokreclame te zien. Online casino’s en andere goksites mogen vanaf dan geen ongerichte reclame meer voeren. Dat wil zeggen dat er geen reclame voor gokken op televisie, radio, gedrukte media of openbare ruimte mag. Vanaf dan begint er ook een overgangsperiode van twee jaar voor tv-programma’s, evenementen en sportclubs. Zo zullen we bijvoorbeeld de groene gorilla van Toto of het confettikanon van Kansino niet meer op de tv zien. En we zullen evenmin geconfronteerd worden met 711 Casino op bushokjes. In principe zouden enkel consumenten die specifiek op zoek gaan naar gokken gokken mogen vinden.

Welke soort reclame mag nog wel?

Online reclame voeren mag nog wel, zij het in beperkte vorm. Zo mag er nog wel reclame zijn op websites, via e-mail en op on-demand tv. Maar adverteerders dienen wel zich aan strenge voorwaarden te houden. Zo moeten ze voorkomen dat jongeren of andere kwetsbare groepen het doelwit van de reclame worden. Bovendien moeten ze aantonen dat minstens 95% van hun reclame bij consumenten van ouder dan 24 terechtkomt. Daarbovenop moeten ze een opt-out aanbieden zodat mensen niet tegen hun zin met online gokken geconfronteerd worden.

Hoe zal dit te werk gaan?

Het nakende reclameverbod was al bekend, maar de eis dat “95%” van het publiek een bepaalde leeftijd moet hebben, is dan weer een schok in de gokbranche en reclamewereld. Hoe men dit precies kan berekenen of aantonen, lijkt niet zo voor de hand te zijn.

Zo zijn de definities van “reclame” en “de best beschikbare maatregelen en technieken” slecht gedefinieerd en weet men niet hoe de Kansspelautoriteit de 95%-regel precies zal handhaven.

Het spreekt vanzelf dat gokbedrijven zich zorgen maken. Immers kregen al verschillende Nederlandse gokbedrijven een boete. Daarbovenop kregen buitenlandse illegale sites zelfs monsterboetes van in totaal €26 miljoen. Geen enkel bedrijf wil dit soort boetes natuurlijk.

“Niet met gestrekte been”

De Ksa kwam op 26 mei met een brief, maar ook daar stond weinig nieuws in. Maar op 8 juni gaf René Jansen, dan toch wel wat meer duidelijkheid. Hij besprak het nakende reclameverbod en verduidelijkte hoe de Ksa de nieuwe maatregelen zal implementeren. Hij besefte dat de sector vraagt om begeleiding en wil samen met de sector ervoor zorgen dat deze principes gehandhaafd worden. Hij zal samen met de sector kijken hoe bepaalde maatregelen werken en ze samen met de sector concreet uitwerken.

Hij noemde specifiek affiliate sites, die dankzij het wegvallen van ongerichte reclame een steeds belangrijkere rol zullen spelen in de toekomst. We zien nu al dat veel van deze sites een pop-up tonen wanneer men ze opent. Voordat men de site mag bezoeken, moet men dus zijn leeftijd invullen. Of dit voldoende is voor de Ksa, is nog niet duidelijk. Ook zij zullen zich aan de 95%-regel moeten houden.

De Ksa zal dus niet kijken op een procentje meer of minder. We zien bijvoorbeeld dat Google Adwords nog steeds advertenties loopt voor goksites zonder vergunning. En de Ksa wil niet dat legale goksites de dupe worden van de nieuwe regels. Maar legale goksites of andere bedrijven die aan marketing doen, mogen adwords niet meer gebruiken om jongeren te benaderen.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: