Water verbindt werelden, dat is het motto van Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. In het museum, met een van de grootste en meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld, vind je het motto niet alleen terug in de tentoonstellingen, maar ook in het sterke netwerk rondom het museum. Marleen Smit (Hoofd Marketing & Communicatie) en Cato Ebeling Koning (Hoofd Development) vertellen graag meer over de samenwerkingen tussen het museum en andere bedrijven en organisaties.
Op het prachtige overdekte centrale plein van Het Scheepvaartmuseum vindt ons gesprek plaats. Marleen steekt enthousiast van wal: “Ik vind het altijd fijn om hier te zitten en te zien wat er allemaal gebeurt. Zo hadden we net een bruiloft en ondertussen liepen onze bezoekers ook gewoon langs. Het laat goed zien hoe multifunctioneel ons museum is.”
Cato: “Je zult het misschien niet direct verwachten van een museum, maar we organiseren ook ontzettend veel voor allerlei soorten bedrijven. Heel vaak doen we dat in zogenoemde partnerships. Dat zijn samenwerkingen die verder gaan dan sponsordeals. Samen met onze partnerorganisatie kijken we dan naar het totaal plaatje: waarin kunnen wij elkaar versterken? Niet alleen in communicatie, maar ook bijvoorbeeld in organisatie.”
Marleen: “Zo’n partnerorganisatie is vaak wel ergens verbonden met de thema’s van ons museum, zoals scheepvaart, watersport, het havengebied en duurzaamheid. Partnerships werken het beste als het totaalplaatje klopt. Het wordt dan een breder verhaal waarin je elkaar versterkt in wat je wilt uitdragen.”
Cato: “Zo hebben we onlangs hernieuwde partnerships gesloten met het Watersportverbond, Stichting SAIL en Waterschap Amstel Gooi en Vecht. Allemaal organisaties die passen bij de thema’s van ons museum.”
Veel mogelijk
Bij Het Scheepvaartmuseum zijn er verschillende vormen van partnerships denkbaar. Cato: “Uiteraard kunnen bedrijven binnen een partnership gebruikmaken van toegang tot ons aanbod zoals tentoonstellingen en inhoudelijke kennis rond de collectie, maar ook onze event- en vergaderruimtes. Je kunt hier bijvoorbeeld vergaderen met 20 man, maar ook dineren met 400 zakenrelaties. We kijken iedere keer met elkaar wat het beste past.” Marleen: “Voor onze sector is het best uniek dat er zoveel bij ons mogelijk is, maar we hebben dan ook mazzel met ons enorme gebouw en onze unieke ligging in de stad en aan het water. We hebben bijvoorbeeld een eigen keukenploeg en chef, we hoeven niet alles extern af te nemen. En daarbij hebben we binnen onze verschillende afdelingen de kennis om tentoonstellingen en evenementen succesvol neer te zetten.”
Groot clubhuis
Een goed voorbeeld van een mooi event binnen een partnership is die met het eerdergenoemde Watersportverbond. Cato: “Onlangs hebben zij bij ons in het museum de lancering gehad van de Dutch Water Week, een groot watersportevenement. Naast dat ons museum daarvoor een zeer geschikte plek is, konden we ook direct samen optrekken in de organisatie en communicatie, waardoor de impact van de opening veel groter werd.”
Marleen: “Op dat soort momenten lijkt ons museum wel een groot clubhuis. Er hangt direct een goede sfeer. Ik denk dat mensen zich snel thuis voelen in ons prachtige gebouw. En als je bedrijf dan ook nog iets te maken heeft met water of met het maritieme verleden, heb je bij ons inhoudelijk natuurlijk direct een match. Dan gaat het haast vanzelf.”
Als een partnership goed werkt, komen er vaak ook andere bedrijven om de hoek kijken. Cato: “Dat komt vooral door de evenementen binnen zo’n partnership, waarbij andere bedrijven en ondernemers worden uitgenodigd. Een voorbeeld hiervan zijn onze ontbijtsessies met ORAM, het grootste netwerk voor bedrijven in de Metropoolregio Amsterdam. Daar komen ontzettend veel mensen op af die allemaal weer geïnteresseerd kunnen raken in een bepaalde samenwerking met ons museum. Dan krijg je een sneeuwbaleffect.”
Ecopositief
In de museale sector is net weer een nieuwe definitie aangenomen van wat de rol van een museum in deze tijd moet zijn. Marleen: “Meningen verschillen daarover; moet je als museum alleen maar tentoonstellen of moet je ook stellingnemen als dat nodig is? Wij als museum willen heel graag zaken agenderen, omdat wij vinden dat je als museum wel een voorbeeldrol hebt. Cato: “Zo willen we in 2030 een ecopositief museum zijn. Naast dat we dan zelf als museum zo duurzaam mogelijk bezig zijn, willen we ook de achterliggende boodschap zo goed mogelijk communiceren naar onze bezoekers. Op die manier worden zij hopelijk geïnspireerd om zelf ook een steentje bij te dragen aan een meer duurzame wereld.” Marleen: “Maar ook binnen de museale sector zijn we nu al bezig om te kijken hoe we onze ambities op het gebied van duurzaamheid het beste kunnen uitwerken. Binnenkort organiseren we bijvoorbeeld een meetup voor de hele museale sector waarin we een online platform presenteren voor een duurzamere toekomst van musea en tentoonstellingen.”
Museumprijs
Het Scheepvaartmuseum staat dus middenin de samenleving en zoekt voortdurend naar verbinding en samenwerking. Een bevestiging hiervan is de nominatie van het museum voor de jaarlijkse Museumprijs. Marleen: “We zijn er erg trots op dat we op de longlist staan voor deze prijs. Dit jaar is het thema ‘Beste Buur’. Eerdere oproepen om in te zenden lieten we aan ons voorbij gaan, maar dit thema past zo goed bij ons, dat we wel van ons moesten laten horen. Juist met dit thema zijn we namelijk de afgelopen tijd actief bezig geweest. In samenwerking met Studiezalen Amsterdam of met de Alan Turingschool om de hoek. En een mooi voorbeeld is de jaarlijkse World Cleanup Day, waarop we samen met bedrijven en buurtbewoners vuil uit het water halen en de buurt opruimen. Laten we hopen dat we winnen natuurlijk, maar de nominatie alleen al is een bevestiging dat we, op meerdere fronten, op de goede weg zijn!”
Het Scheepvaartmuseum vind je aan het Kattenburgplein 1 in Amsterdam. Alle informatie over Het Scheepvaartmuseum is te vinden op www.hetscheepvaartmuseum.nl.