De Nederlandse maakindustrie zit in de lift. Deels komt dat door de stijgende lonen in de traditionele productielanden in Azië en Oost-Europa, deels is het een effect van de coronapandemie. “Maar de belangrijkste reden is dat steeds meer mensen beseffen dat een gezonde economie niet zonder eigen productie kan.”
Voor de mensen bij staalfabriek Helden van Staal is dat geen verrassing. “Als er niets wordt geproduceerd, dan stopt de economie. De coronapandemie heeft die bewustwording wel versterkt”, zegt Hans van de Vorst, sinds mei 2020 directeur van Helden van Staal uit Hoorn. Ook op hun ‘makers’ drijft de Nederlandse economie, weten ze daar. Al ruim vijftig jaar verwerkt een enthousiast team van echte vakmensen in de Hoornse fabriek stalen platen tot halffabricaten en realiseren ze op bestelling ook diverse eindproducten, zoals ondergrondse afvalcontainers, stalen afvalbakken en magazijnstellingen.
Dankzij een uitgebreid machinepark is de capaciteit van Helden van Staal fors. “Plaatmateriaal tot vier millimeter dikte kunnen we kanten, snijden, ponsen, walsen én lassen. Het snijden gebeurt met geavanceerde lasertechnieken met een uiterst precies resultaat. Verder beschikken we over een eigen poedercoatinstallatie om een eindproduct in elke gewenste kleur te leveren. Zelfs houtlook en antigraffiti-coating zijn mogelijk.” Tel daar de vakkennis en technische knowhow van de medewerkers bij op – sommigen werken al 35 jaar bij de fabriek – en je snapt waarom dit bedrijf al vijftig jaar bestaat.
Je klant snappen
“Aan veel van onze klanten – waaronder enkele internationale conglomeraten – leveren we al tientallen jaren. Dat zij ons al zo lang trouw zijn laat zien dat we kennelijk goed in een behoefte voorzien”, zegt Van de Vorst. Toch draait het ook in de maakindustrie om meer dan alleen een goed product leveren. “Wij moeten vooral goed begrijpen wat de waardeketen is van onze klanten. Want ook al zijn onze halffabricaten vaak maar een klein onderdeel van hun business, het is vaak wel cruciaal. Een paar dagen te laat leveren kan al grote financiële gevolgen hebben. Dát hebben onze adviseurs scherp in de gaten. Meedenken met de klant maken wij dan ook heel concreet. Door hun financiële belangen helder te hebben kijken wij hoe we onze rol in dat hele proces kunnen verbeteren.”
Jongeren enthousiast
Het besef dat de maakindustrie onmisbaar is voor de Nederlandse economie heeft er ook toe geleid dat het aantal studenten op de opleidingen na jaren van stagnatie en achteruitgang weer toeneemt. En ook bij Helden van Staal zitten ze op dat vlak niet stil. “Binnenkort lanceren wij de campagne ’20 weken, 20 helden’, helemaal gericht op jongeren tussen 16 en 25 jaar met interesse in een loopbaan in de maakindustrie. We houden open leerdagen waar ze met de machines werken, sollicitatiegesprekken oefenen en ervaren hoe het eraan toe gaat in een moderne staalfabriek. Ook organiseren we een prijsvraag: het beste productidee gaan we ook echt maken”, legt Van de Vorst uit. Helden van Staal – dat nemen ze in Hoorn heel letterlijk.