Werken in de havens en industriële logistiek van de havens van Amsterdam, Rotterdam en Vlissingen is niet voor iedereen weggelegd. Maar de medewerkers die er elke dag weer staan, dat zijn specialisten. Havenwerk levert personeel voor de bedrijven in de havens en industriële logistiek op basis van flexinuïteit: een combinatie van continuïteit, flexibiliteit en kwaliteit.
“Wij zijn trots dat wij dat steeds weer kunnen leveren. Er is een groot tekort aan vakmensen, maar wij leveren goed opgeleide, ervaren medewerkers die graag aan de slag willen.” Aan het woord is Stefanie Vermeulen, een echte allrounder bij Havenwerk in Amsterdam. Ze doet niet alleen de marketing en communicatie, ook maakt ze de contracten van nieuwe medewerkers, onderhoudt ze contact met klanten en helpt ze met de planning. “Ik kom zelf uit Vlissingen, daar is ons hoofdkantoor. Havenwerk is daar zeventien jaar geleden gestart. Daarnaast hebben we een vestiging in Rotterdam en in Amsterdam. Veel mensen weten niet dat hier in de haven van Amsterdam ook ontzettend veel gebeurt, zo heeft Amsterdam de grootste cacao-overslag ter wereld.”
De haven vergrijst en heeft veel jonge mensen nodig. Dat maakt dat veel bedrijven in de haven en industriële logistiek niet genoeg personeel hebben en grote moeite hebben om geschikt personeel te vinden. Stefanie: “Wij zorgen ervoor dat er genoeg nieuwe instroom is en nemen zelf de nieuwe medewerkers in dienst. Momenteel hebben we ongeveer 130 medewerkers in dienst, waarvan ongeveer 25 in Amsterdam, die plannen we allemaal in bij onze vaste opdrachtgevers. Nieuwe medewerkers starten met een gegarandeerd inkomen en de mogelijkheid tot een leaseauto. Ook kunnen zij zich ontwikkelen in het vakgebied door middel van opleidingen en cursussen.”
Havenwerk levert allround vaklieden, die al ervaring hebben met werkzaamheden die veelgevraagd zijn in de havens en industriële logistiek. “Het gaat dan onder andere om heftruckchauffeurs, shovelmachinisten, reachstackerchauffeurs, kraanmachinisten en voormannen. Klanten verwachten mensen met ervaring, want ze hebben geen tijd of geld om die zelf vanaf nul op te leiden.” Havenwerk geeft daarom zelf ook opleidingen. “Wij helpen met de theorie en in samenspraak met onze opdrachtgevers wordt het praktijkgedeelte in de havens uitgevoerd. Zo krijgen mensen die al ervaring hebben, nóg meer ervaring in alle facetten van het werken in de haven.”
Zo is er namelijk naast het VCA, ook een speciaal VCH voor de haven: “Dit is een redelijk nieuw certificaat, waar wij al mee werken. Werken in de haven vereist heel andere veiligheidskennis dan bijvoorbeeld werken in een fabriek of in de bouw. Het vak kent bepaalde risico’s: je moet je heel erg bewust zijn van je omgeving. Dat moet echt ingebakken zijn, er rijden enorme machines rond en er zijn immens hoge kranen aan het werk.”
Havenwerk staat bekend om het leveren van geschikte mensen voor het werk In de havens en industriële logistiek. “Wij leveren gespecialiseerde vaklieden. Hier in Amsterdam deden we dat voorheen vanuit een kantoor bij de terminals, sinds een jaar zitten we aan de Lipariweg. Vaak komen zowel klanten als werknemers via via bij ons terecht.”
Medewerkers die nieuw in dienst zijn, gaan eerst bij drie of vier vaste opdrachtgevers aan de slag. Zo leren ze het werk kennen bij meerdere bedrijven, waardoor ze ook flexibel inzetbaar worden. “Het kan zijn dat een medewerker van maandag tot en met woensdag bij de ene opdrachtgever werkt, en donderdag en vrijdag bij een ander. De meeste – vooral jonge – werknemers willen dat graag: zij houden van variatie in hun werk. Ik zeg altijd: wij hebben werk in alles wat beweegt en rijdt in de haven. De medewerkers van Havenwerk werken onder andere met containers, bulk, schroot, graniet en stukgoed. Dat vinden ze prachtig, die afwisseling. En zo hebben ze ook steeds garantie op mooi werk.”