Een oplossing voor uitdagingen in de zoektocht naar goed personeel ligt binnen handbereik. Volwaardige diensten van een recruitmentbureau kunnen tegen een lagere prijs per maand dan het salaris van een recruiter worden geboden. Growth Busters vult de huidige, groeiende wervingsbehoefte in Nederland in door middel van moderne automation-technieken en data gedreven aanpakken. Meestal is Growth Busters binnen 24 uur live met campagnes en kan het team binnen 48 uur de eerste kandidaten voorstellen aan de klant.
Growth Busters weet waar ze moeten zoeken. Dit doet het team voor een tarief dat lager ligt dan het salaris van een recruiter. Tegelijkertijd sourcen de vijftien leden van Growth Busters wel tot zes keer zoveel kandidaten per maand als één recruiter.
Te weinig recruiters in Nederland
Meestal werkt Growth Busters samen met recruiters en recruitment managers als aanvulling op wat er al ingezet wordt. Er zijn momenteel namelijk te weinig recruiters in Nederland. Recruiters opleiden, kost tijd en geld. Growth Busters is direct inzetbaar en neemt complexe en arbeidsintensieve onderdelen van de werkzaamheden uit handen.
Eerder werd door GoodHabitz bekend gemaakt dat een tekort aan persoonlijke groei in 45% van de gevallen de reden is waarom werknemers op zoek gaan naar een andere uitdaging. Ook de werksfeer en een goede balans tussen werk en privé blijken doorslaggevend voor de keuzes die werknemers maken. Growth Busters houdt rekening met deze bewegingen in de markt. Het bedrijf werkt voor veel grotere uitzend- en detacheringsbureaus, snelgroeiende MKB bedrijven en scale-ups.
Risico’s van een tekort aan talent
Bedrijven die met een tekort aan talent kampen in deze tijd, hebben te maken met een aantal grote risico’s, waaronder:
- Vacatures leiden tot een afname van kennis op de werkvloer.
- De druk op de medewerkers neemt toe. Te lang een te hoge werkdruk is een succesrecept voor een burn-out. Het prijskaartje daarvan is conservatief ingeschat op zeker zo’n € 60.000.
- Een dalende moraal door mokkende medewerkers die vaak terecht vinden dat ze te hard moeten werken.
- Daling van de klanttevredenheid door langere levertijd of zelfs niet-leverbare producten of diensten.
Growth Busters maakt onderscheid tussen twee soorten werkzoekenden, namelijk de actief werkzoekenden (20%) en passief/latent werkzoekenden (80%). De laatste groep heeft een baan en staat toch open voor een mooie nieuwe uitdaging. Een interessante groep, alleen kost het in deze tijd meer moeite om ze in beweging te krijgen. Daar speelt Growth Busters op in: mensen met het juiste profiel die passief naar werk zoeken, probeert Growth Busters binnen te halen door middel van persoonlijke berichten, waarin ze een mooi en eerlijk aanbod ontvangen.
Stappenplan
Voor een succesvolle aanpak geldt het volgende stappenplan:
- Instellen zoekprofiel
Voordat Growth Busters de jacht kan openen, vraagt het team om een profielschets. Zonder signalement is zoeken niet mogelijk. De vacaturetekst wordt opgemaakt. Vaak bevat die de arbeidsvoorwaarden al, zodat het aanbod zo concreet mogelijk kan worden overgebracht. - Zoeken
Vanuit de accounts gaan de experts zoeken, op LinkedIn en andere platformen. Daarbij maakt het team gebruik van data van de Intelligence Group en voortschrijdend inzicht. Het team stelt zéér specifieke zoekopdrachten in. - Vinden
Mensen die aan het plaatje voldoen, krijgen een privébericht, vaak via LinkedIn of WhatsApp. Geen lauw berichtje, maar persoonlijk maatwerk tot de max. De nieuwsgierigheid van de kandidaat wordt aangewakkerd, door het aanbod zo volledig mogelijk en op een aantrekkelijke manier te beschrijven. Niet door computers, maar door mensen. - Matchen
Staat een kandidaat open voor een nieuwe stap? Na toestemming komt zijn of haar naam op de lijst. De klant maakt van die lijst een shortlist en benadert de kanshebbers zelf. Dat is het moment waarop Growth Busters naar de achtergrond verdwijnt. Afvallers benadert het team persoonlijk en professioneel.
“Ons succes zit hem in het proces dat tot in de details gestroomlijnd is, waardoor we snel en efficiënt werken. Een menselijke aanpak mixen met het beste van big data en automatisering. We sourcen maximaal effectief. Onze door data gedreven aanpak staat volledig in het teken van zoveel mogelijk kwalitatieve campagnes draaien en zoveel mogelijk goede talenten echt kunnen bereiken. We zijn trots op alle mooie samenwerkingen uit onze eerste periode en kijken uit naar de volgende fase na de officiële lancering waar we nu in zitten,” zegt Stijn Huijsmans, CEO Growth Busters.