Het Nederlandse fintechbedrijf Mail to Pay bundelt de krachten met de Belgische evenknie POM op het gebied van betaaldiensten en betaalgemak. Het betreft een volledige overname, waarbij POM toetreedt tot de Nederlandse Mail to Pay Group. Gebaseerd op de huidige maandelijkse omzet (run-rate) genereert de groep een omzet van circa 10 miljoen euro op jaarbasis.
Mail to Pay is in Nederland grondlegger van debtor process automation met klanten als Vodafone, Univé en Nationale Nederlanden. De intelligente creditmanagementsoftware automatiseert het facturatieproces van grote organisaties. De afgelopen drie jaar bouwde Mail to Pay in België een portefeuille op binnen diverse sectoren, zoals de zorg (ziekenhuizen en medische laboratoria), de energiemarkt en de financiële markt.
Met POM neemt Mail to Pay een organisatie over, die de afgelopen acht jaar in België is uitgegroeid tot een innovatieve koploper in de digitale betaalsector. POM ontwikkelt betaaloplossingen om de verwerking van onder andere facturen, boetes, lidmaatschapsgelden en donaties te vereenvoudigen, zowel voor de verzender als de ontvanger. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 1300 klanten in uiteenlopende sectoren variërend van energiebedrijven en verzekeraars tot scholen, sportclubs en overheid.
Mail to Pay en POM vullen elkaar goed aan en richten zich beiden op innovatie. Organisaties die de creditmanagementsoftware van Mail to Pay gebruiken kunnen het volledige debiteurenproces automatiseren, personaliseren en robotiseren. Hiervoor gebruikt het platform algoritmes, machine learning en hyperpersonalisatie. De methodiek leidt tot lagere incassokosten, een hogere inningsgraad, meer klanttevredenheid en een hoger klantbehoud. Met de overname van POM incasseert Mail to Pay Group jaarlijks meer dan 4 miljard euro voor haar opdrachtgevers.
“Met POM en Mail to Pay brengen we twee toonaangevende technologiebedrijven samen onder één dak,” vertelt CEO Kees Neven van de Mail to Pay Group. “Onze focus ligt op totale ontzorging. Door geautomatiseerd creditmanagement te combineren met innovatieve betaalmogelijkheden ontstaan nieuwe manieren voor organisaties om sneller, efficiënter en klantvriendelijker betalingen te ontvangen. Dankzij de samensmelting kunnen we de snelheid waarmee we innovaties lanceren vergroten.”
De overname van POM past in het strategisch plan van Mail to Pay, met één van de speerpunten verdere internationale uitbreiding. “We hebben al een kantoor in België en hebben er ook een aantal belangrijke klanten. Door deze acquisitie zijn we daar in één klap heel erg aanwezig. Grofweg is onze ambitie: meer klanten, internationalisering en elk jaar een nieuwe innovatie. Deze koers hebben we dit jaar met succes gevolgd. Deze lijn gaan we doortrekken. Uiteindelijk willen we een leidende rol in billing en debt automation in Europa,” aldus Neven.
Mix van betaalopties
Met de QR-betaalcodes en betaallinks van POM krijgen Belgische organisaties sneller en correcter betaald. In België betaalt tot 40 procent van de klanten binnen 24 uur na de ontvangst van een betaalverzoek van POM. Het betaalplatform is gekoppeld aan alle gangbare betaalmiddelen, zoals Bancontact, Payconiq, iDEAL of creditcard. De aangeboden mix van betaalopties wordt samengesteld op basis van het klantprofiel.
“In deze tijden van torenhoge inflatie biedt dit grote voordelen. Een steeds grotere groep mensen heeft moeite om rekeningen tijdig te betalen. Een gespreide of uitgestelde betaling aanbieden kan dan een wereld van verschil maken,” vult CEO en co-founder Johannes Vermeire van POM aan. “Met de samenvoeging van onze activiteiten met die van Mail to Pay zetten we een volgende stap vooruit. We verbreden ons aanbod met oplossingen voor factuuropvolging en kunnen zo nog meer toegevoegde waarde bieden.”