Jeffrey Hendriks is eigenaar van Ufacility, aanbieder van schoonmaak- en bedrijfsdiensten. Hij kreeg het vak met de paplepel ingegoten. “Mijn opa had een schoonmaakbedrijf in Utrecht. In de zomervakantie ging ik mee naar scholen die schoongemaakt moesten worden, dan werd ik bovenop de schrobmachine gezet. Dat doe ik nu met mijn eigen zoontje!”
Hendriks heeft hetzelfde oog voor het vak als zijn opa had, die hem bovendien ook wel tips gaf. Recent verhuisde Ufacility van Zaandam naar Uitgeest. Maar ook in Utrecht, Alkmaar en Amsterdam heeft de onderneming locaties waar het benodigde materiaal klaarstaat voor alle mogelijke klussen in heel Midden-Nederland. “We hebben vaste glazenwassers en op verschillende locaties schoonmakers, maar ik werk zelf ook zoveel mogelijk mee”, vertelt Hendriks. “Zo houd ik de connectie met de klant. Bij nieuwe klanten vind ik het belangrijk om alle hoeken en gaten van een pand te leren kennen. Dan weet ik precies wat er nodig is.”
Van glazenwassen tot hogedrukreiniging
Het palet aan diensten dat Ufacility biedt is groot. “Denk aan schoonmaak in het algemeen, glazenwassen, dakgoten en gevelreiniging, maar ook vloerenonderhoud en hogedrukreiniging”, somt Hendriks op. “We werken voor de zakelijke markt: kleine, middelgrote en grote bedrijven, maar ook VvE’s, scholen en woningcorporaties. Zowel onze dienstverlening als ons klantenbestand is heel breed.”
Van het een komt het ander: tevreden klanten bevelen de facilitair dienstverlener graag aan. “We groeien doordat we ons werk goed doen. Als ik benaderd word lever ik een goede prijs aan. We zijn niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste. We bieden al onze klanten dezelfde hoge kwaliteit, voor een nette prijs.” Hendriks weet dat er ‘cowboys’ in het vak zijn die pretenderen voor een bodemprijs het werk te kunnen doen. “Ik schep eer in mijn vak. Ik vind kwaliteit enorm belangrijk, daardoor hebben we sinds de oprichting in 2010 een goede naam opgebouwd. Als een bedrijf belt dat ze hebben gehoord dat wij goed zijn in glasbewassing, ben ik trots. Daar werken we hard voor.”
Kwaliteit is leidend
Hij vervolgt: “Mijn schoonmakers zijn mijn visitekaartje. Ik zorg dat er iemand staat die vertrouwen uitstraalt, representatief en verzorgd is en op een prettige manier communiceert.” Ufacility onderscheidt zich bovendien door flexibiliteit. “De kwaliteit is leidend, niet de prijs. Als we een uur langer nodig hebben, maken we ons daar niet druk over. Het is belangrijker dat iedereen tevreden is.”
Hendriks en zijn team zijn daarnaast gewend aan werken onder druk. “We werken ook voor een grote studentencoöperatie die actief is in heel Europa. Wij zijn verantwoordelijk voor de schoonmaak van hun verhuurlocaties in Midden-Nederland. Het kan gebeuren dat om 11.00 uur een groep studenten vertrekt en er om 15.00 uur nieuwe studenten arriveren. Dan is het flink doorzetten met z’n allen. Het lukt altijd om het goed schoon te krijgen.”
Ook bij kantoorpanden is het zaak om goed rekening te houden met de gebruikers. “Van anderhalf uur per week tot en met vijf uur per dag: ook hier hebben we heel verschillende klanten, met elk hun eigen wensen.” Nadat in coronatijd veel kantoren gesloten waren, merkt Hendriks dat klanten nu graag ‘de bezem erdoor willen’. “Ze starten weer op en willen dat wij de ramen zemen, de spinraggen verwijderen en de toiletten schoonmaken. In deze coronatijd is goede schoonmaak extra belangrijk.”
‘Fijn dat jullie er zijn’
De appartementencomplexen beheerd door VvE’s hielden geen ‘pauze’ tijdens de coronacrisis. “Dat werk gaat continu door, altijd op contractbasis van een jaar. Ook hier proberen we zoveel mogelijk te werken zonder dat mensen last van ons hebben.” Maar klanten merken natuurlijk wel dat Ufacility langs is geweest. “Kortgeleden kreeg ik een mail van een net nieuwe klant: ‘We merken het verschil nu al, fijn dat jullie er zijn!’ Een groot compliment en het geeft precies weer waar wij voor staan: kwaliteit.”