Porschefan sinds geboorte
Hebberig zou je ervan worden. Van al die prachtige, moderne en klassieke Porsches in de showroom. De gloednieuwe Mercedes-Benz Plug-in Hybrid die er ook staat te pronken verbleekt er bijna bij. “Wij staan hier elke dag midden in onze jongensdroom.”
Jongensdroom of niet: voor de meeste automobilisten is de auto vooral onderdeel van hun werk, van hun bedrijf. En dus wordt ook de zakelijke Mercedes-rijder uit de Noordkop die zijn auto beschouwt als (onderdeel van zijn) business en niet als liefhebberij, in deze showroom op zijn wenken bediend. Want Mercedes-Benz en Porsche zijn het absolute summum voor de zakelijke rijder, vinden ze bij Bossen & de Bakker in Noord-Scharwoude. “Ook Porsche is allang niet meer alleen een fabrikant van sportauto’s. Het bedrijf is al heel wat jaren actief op de markt voor SUV’s en luxe auto’s. Dat vinden wij alleen maar mooi natuurlijk.”
Beleving
De ene auto is de andere niet – een auto is beleving. Dat realiseren Jan en Cor de Bakker zich maar al te goed. “Gelukkig kennen wij onze klanten goed. En door goed door te vragen naar hoe ze de auto gaan gebruiken, welke gadgets een must zijn en welke ‘nice-to-have’, weten wij vaak snel welke auto dan het best aan de eisen voldoet”, legt Cor de Bakker uit. Dankzij forse afschrijving van een auto in het eerste jaar groeit de interesse in jonge, gebruikte auto’s in plaats van nieuwe auto’s. Jan de Bakker: “Wij zoeken ook bij Duitse dealers naar auto’s voor onze klanten. Door het grote aanbod van bijna nieuwe auto’s in Duitsland kunnen wij altijd de wensen van onze klanten invullen tegen een scherpe prijs.”
Onderhoud
Bij Bossen & de Bakker werken elf mensen, waarvan zes automonteurs. “Echte allrounders zijn dat”, zegt Cor de Bakker. “Ze hebben veel praktijkkennis en beheersen alle facetten van de autotechniek. Onze monteurs leren bovendien continu bij. Ons vak verandert snel en het is cruciaal om up-to-date te blijven van alle technologische ontwikkelingen.” Dat dat geen loze kreten zijn, weten vele autogarages in de Kop van Noord-Holland. “Wij zijn voor hen het expertisecentrum als het om Mercedes en Porsche gaat. Komen zij er zelf niet uit, dan schakelen ze ons in.”
DNA
De broers Cor en Jan de Bakker namen in 1992 de zaak over van hun vader die het bedrijf in 1961 startte met zijn compagnon Bossen. “En inmiddels staan onze zonen in de startblokken om hier over een paar jaar het stokje van ons over te nemen.” Drie generaties lang al gek van auto’s – dan zit het zonder twijfel in je DNA.