Wat tien, twintig jaar terug nog vrij uitzonderlijk was, is ondertussen doodnormaal: je kantoor of horecazaak inrichten met gebruikt meubilair. Marco Wokke ontdekte dat gat in de markt min of meer bij toeval en speelde slim in op die trend. “Ondertussen zijn we de grootste outlet voor horecameubilair in Europa.”
Een transparante site qua aanbod en prijzen, een overweldigende voorraad én goede kwaliteit: dat zijn de geheimen achter het succes van Euroseat, aldus directeur Marco Wokke. “Gebruikt horecameubilair een tweede leven geven klinkt sympathiek, maar je hebt pas een toekomstbestendige businesscase als je serieus aandacht geeft aan repareren en opknappen. Goede kwaliteit blijft hoe dan ook een eerste vereiste.” En dus checkt hij de kwaliteit van de partijen horecameubilair – die hij opkoopt uit faillissementen, van bedrijven die krimpen of die hun huisstijl aanpassen – stuk voor stuk en repareert, stoffeert of verft als dat nodig is. “We hebben onze eigen stoffeerder en meubelmakers in dienst en die leveren echt vakwerk af. We focussen op duurzaam hergebruik.”
Dat die trend inmiddels tamelijk mainstream is geworden, blijkt wel uit het feit dat de twintigduizend klanten van Euroseat heel divers zijn en overal zitten. “Van het cafeetje op de hoek tot grote horecaorganisaties als Laplace: we leveren door heel Nederland aan allerlei soorten bedrijven. En we hebben niet alleen stoelen en tafels, maar ook biljart- of tafeltennistafels en parasols. Op de site vind je altijd een actueel overzicht en kun je direct bestellen. Ook veilen we complete keukeninventarissen via dochteronderneming MTP auctions”, vertelt Wokke.
Bank wil betere wereld
Euroseat bankiert al twintig jaar bij de Rabobank. De bedrijfsfilosofie van Marco Wokke sluit naadloos aan bij het motto van de bank: Growing a better world together. “Wij gaan met onze klanten steeds vaker het gesprek aan over duurzaamheid en milieu. Concreet gaat dat van investeringen in zonnepanelen of isolatie, tot aan het circulair maken van de productieprocessen en afvalstromen”, vertelt Esther van Luyn, accountmanager grootzakelijk van Rabobank. In welke sector bedrijven opereren, speelt daarbij een ondergeschikte rol.
Het concept van Euroseat – reuse, refurbish, recycle – spreekt ze bij Rabobank dan ook aan. “We proberen ondernemers uit te dagen en te prikkelen om naar duurzame oplossingen voor hun business te kijken. En die staan daar ook absoluut voor open. Tijdens onze jaarlijkse circulaire challenge zie je dat ondernemers ook met verrassend goede ideeën komen als het om duurzaamheid gaat. Rabobank probeert op allerlei manieren dat vuurtje aan te wakkeren.” Duurzaam ondernemen loont bovendien, zo simpel is het ook. “Natuurlijk vragen ondernemers zich af wat ze er financieel aan hebben. Nou, heel veel dus. Opdrachtgevers vragen er vaak om, zeker als dat overheden zijn. Je kunt makkelijker een financiering krijgen en met zonnepanelen op je dak en betere isolatie bespaar je direct op je energierekening. Die rekensom is dus snel gemaakt.”