Kennisplatform voor noord holland

European Building Supply: ‘Duurzaam, circulair en maatschappelijk betrokken’

Geplaatst op 4 mei 2023
European Building Supply: 'Duurzaam, circulair en maatschappelijk betrokken'

European Building Supply (EBS) uit Zwaag ontwikkelt en innoveert bouwmaterialen op een duurzame manier. Het liefst hergebruiken ze ieder stukje materiaal tot iets nieuws en verbruiken daarbij zo min mogelijk energie. Kevin Loomans deelt zijn visie op duurzame en circulaire ontwikkeling met oog voor de maatschappij.

Wat doet EBS

Sinds 2009 ontwikkelt en innoveert European Building Supply bouwmaterialen. “EBS levert voornamelijk bouwmaterialen voor een waterdicht dak”, vertelt Kevin Loomans, mede-eigenaar en verantwoordelijk voor research en development binnen EBS. “Mensen zien dakpannen, een schoorsteen en een dakraam maar er kunnen wel 110 verschillende bouwmaterialen op een dak liggen. We bieden onder andere loodvervangers, vogelweringsystemen voor zonnepanelen, dakdoorvoeren en dakfolies. Onze producten liggen bij de grote doe-het-zelfwinkels en bij groothandels. Bij de ontwikkeling van nieuwe bouwmaterialen zijn we continue op zoek naar een mix van beter, makkelijker en duurzamer.”

Duurzaam

“In 2017 realiseerden we ons dat we niet uniek genoeg waren in onze branche”, zegt Kevin. “Daarom zijn we ons dat jaar gaan verdiepen in duurzaamheid en verlegden we onze focus. We wilden onze materialen op een andere en betere manier laten produceren. Het viel nog niet mee om fabrikanten mee te krijgen in onze ambities, duurzaamheid zou een jaar later pas een wijdverspreid hot item worden. Daarom begonnen we met eigen fabricages. We kwamen al snel tot de conclusie dat we het met duurzaamheid niet zouden redden dus omarmden we ook circulariteit. In 2019 kwamen de 2030 en 2050 doelstellingen en de term Paris-proof steeds vaker voorbij. Ons voordeel was dat we op dat moment al ruim een jaar bezig waren. Maar dat betekent niet dat we alles al wisten, we leren nog elke dag bij.”   

Circulair

Circulair is bij EBS een mindset geworden. Kevin: “Het hard kunststof snijverlies en restafval van onze eigen producten maar ook van ander materiaal halen we op bij diverse partners. Dat laten we scrappen (verkleinen) door een afvalinzamelaar. Vervolgens laten we de kwaliteit controleren en eventueel verbeteren door een toevoeging en van dat materiaal maken wij weer nieuwe producten. Zo maken we bijvoorbeeld ventilerende panlatten en vogelwering van het restafval van dakfolies.”

Kleurloze verpakkingen

“Bij de recycling van verpakkingsmateriaal kost het energie om de kleur van verpakkingen af te halen, zegt Kevin. “Al komt de kleur in het slib terecht wat weer omgezet kan worden in energie, ook dan komt er CO2 vrij bij het verbruik van deze eenmalige energie. Wij maken de verpakking liever kleurloos.”

Passie

Volgens Kevin kwam de passie pas na het ontstaan van het bedrijfsidee. “We sprongen in een gat, een businessmodel naar aanleiding van een vraag vanuit de markt. Maar hoe langer we ermee bezig zijn hoe gepassioneerder we raken. Inmiddels denken we: waarom hebben we het eigenlijk ooit zo milieuonvriendelijk gedaan? We hebben echt een gedragsverandering doorgemaakt. Als je je verdiept in duurzaamheid en circulariteit dan liggen overal kansen. Bij ons op kantoor gebruiken we uitwisbare notitieboekjes, mokken in plaats van wegwerp bekers, NFC-visitekaartjes die je tegen je telefoon kunt houden om de gegevens op te halen en verzendenveloppen die volledig van papier zijn. Daarnaast stimuleren we personeel om emissievrij naar kantoor te komen door een hogere kilometervergoeding te geven bij woon-werkverkeer per fiets dan per auto. Ook hebben we enorm geoptimaliseerd op het gebied van palletvulling. Door anders te verpakken, efficiënter en hoger te stapelen kunnen er nu meer producten met een vracht mee. Alle loze ruimtes op een pallet hebben we gevuld.”

CSRD-richtlijn

Kevin hoopt andere mensen en bedrijven aan te steken met het duurzaamheidsvirus. “De mogelijkheden zijn eindeloos en duurzame alternatieven hoeven echt niet duurder te zijn”, vindt Kevin. “En al komt de motivatie niet uit jezelf, dan komt het wel uit wet- en regelgeving. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is nog tamelijk onbekend onder bedrijven. Volgens deze nieuwe richtlijn moeten grote bedrijven informatie rapporteren over hun impact op maatschappij en milieu. In de praktijk betekent dit dat bedrijven deze impact op de jaarrekening moeten rapporteren en dat de accountant dit goed moet keuren. Nu hoeven alleen grote bedrijven dit nog te doen, vanaf 1 januari 2026 is ook het MKB aan de beurt. 2026 lijkt nog ver maar het is sneller dan je denkt.”

Productontwikkeling

In 2017 is EBS aan de slag gegaan met de ontwikkeling en innovatie van duurzame, circulaire bouwmaterialen. Kevin: “We hebben veel verschillende producten op de markt gebracht en kunnen sinds dit jaar zeggen dat we onze investering van de afgelopen vijf jaar beginnen terug te verdienen. Die lange doorlooptijd is iets waar andere bedrijven rekening mee moeten houden. Het bedenken en uitwerken van een prototype kost tijd, net als de kwaliteitstesten. Op producten die wij ontwikkelen moeten wij volgens Europese wet- en regelgeving tenminste tien jaar garantie geven. Om die garantie te kunnen bieden moeten producten getest worden in een klimaatkamer van een onafhankelijk lab. Hierin worden alle mogelijke weersinvloeden nagebootst. Een maand in een klimaatkamer staat gelijk aan een jaar in gebruik. Dus bij tien jaar garantie moet het product tien maanden in de klimaatkamer liggen. Het kan zomaar gebeuren dat het product na acht maanden niet blijkt te voldoen, dan kun je weer opnieuw beginnen.”

“Naast het uitdenken, ontwikkelen en testen moet je je producten al in de schappen hebben liggen op het moment dat een bouwplan van start gaat dat twee jaar later wordt opgeleverd”, zegt Kevin. “Stel je voor dat er in 2030 woningen worden opgeleverd, dan worden in 2028 de materialen ingekocht. Die materialen moeten tenminste tien maanden in een klimaatkamer liggen en aan onderzoek en productontwikkeling gaat ook zeker drie jaar vooraf. Dat betekent dat je dit jaar al moet beginnen aan de ontwikkeling van nieuwe producten als je wilt dat je producten in 2030 in gebruik worden genomen.”

Onze uitdaging

“Onze uitdaging ligt momenteel op schaalvergroting”, zegt Kevin. “We hebben veel nieuwe producten ontwikkeld de afgelopen jaren en daar hebben we veel tijd en geld in geïnvesteerd. Dat moeten we eerst terugverdienen voordat we weer nieuwe producten gaan ontwikkelen. We zitten sinds kort op onze nieuwe locatie in Zwaag en hier hebben we ruimte genoeg om vier keer zo groot te worden. We barsten van de nieuwe ideeën dus die productontwikkeling pakken we later weer op. Onze stakeholders zijn onze grootste inspiratiebron. Zij komen met vragen vanuit de markt. Ze ervaren hoe producten werken en vragen onze hulp wanneer ze ruimte voor verbetering en verduurzaming zien. Vervolgens zoeken wij de beste partners uit de keten. Een goede samenwerking is bij productontwikkeling ongelofelijk belangrijk.”

Meer informatie over European Building Supply vind je op https://www.europeanbuildingsupply.nl/

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: