Nieuwsgierige medewerkers zijn de beste die je als bedrijf kunt hebben. Nieuwsgierigheid is namelijk dé aanjager voor creativiteit en ondernemingszin. “Het helpt je om het maximale uit je werk te halen en zo het bedrijf verder te helpen. En het leuke is dat iedereen het kan leren.”
Leren om weer nieuwsgierig te zijn? “Je moet beginnen om jezelf vragen te durven stellen. Waar doe je het voor? Welke kant wil je op met je werk, met je leven? Waar ben je goed in en waar merk je dat je alerter observeert wat beter kan?” Senior coach, organisatiepsycholoog Jolene Hettinga-Zagers van EmpowerYou noemt het ook wel: de regie over je eigen loopbaan pakken en natuurlijke talenten triggeren.
Die nieuwsgierige op bedrijfsniveau aanwakkeren heeft nog veel meer effect. “Dat houdt in dat je als organisatie nadenkt over waar je staat en waar je heen wilt, en hoe je je medewerkers meekrijgt in dat verhaal. Dat betekent dat je actief het gesprek zult moeten aangaan om betrokkenheid en nieuwsgierigheid echt te prikkelen. Dat levert waardevolle inzichten op die je onderneming snel verder brengen”, legt Hettinga-Zagers uit.
Snel leren meebewegen
Bedrijven die zich focussen op het lerend vermogen van hun medewerkers en hen stimuleren om verder te kijken, zijn dan ook beter af dan bedrijven die functies strak inkaderen. “Lerende medewerkers bewegen veel makkelijker mee met veranderingen. Corona liet dat heel duidelijk zien, maar ook de toenemende digitalisering en de krapte op de arbeidsmarkt zijn in dat opzicht indicatoren. En het houdt niet op: bedrijven zullen zich steeds vaker en sneller moeten aanpassen aan continu veranderende omstandigheden”, vertelt John Groot, senior coach en oprichter van EmpowerYou. Medewerkers die nieuwe kansen zien en die kunnen grijpen zijn van onschatbare waarde voor een organisatie.
“Voorbereid zijn op veranderingen en zorgen dat je medewerkers daar ook goed voor zijn toegerust heeft ook te maken met skills zoals persoonlijk leiderschap tonen, initiatief nemen en nieuwe inzichten in praktijk brengen”, vertelt Hettinga-Zagers. Toonaangevende, innoverende bedrijven hebben een leercultuur ontwikkeld, waarin zij nieuwsgierigheid meten en ontwikkelen. “Ons eigen LXP-platform, een soort leer-Netflix, biedt activerende tools en vernieuwende inzichten voor medewerkers op alle niveaus.”
Ontdek koplopers
Nieuw perspectief bieden en regelmatig een loopbaancheck doen staan centraal bij EmpowerYou, dat met zes loopbaancoaches vanuit Alkmaar, Breda en Almere werkt voor bedrijven in heel Nederland. “Duurzame inzetbaarheid door scherpe periodieke ontwikkeladviezen is ons doel. Niet alleen het individu, ook bedrijven worden daar beter van. In de kern gaat het erom dat je erachter komt waar de aan-knop zit van iemand. Nieuwsgierigheid staat gelijk aan energie krijgen van je werk. In bedrijfsverband kun je dat vertalen naar dat je moet weten wie de aanjagers zijn bij het bedrijf. Wie nemen het voortouw en stimuleren de groep?”, legt Groot uit.
Extra pluspunt: nieuwsgierige medewerkers blijken loyaler. “Omdat ze zich meer uitgedaagd weten, hun dromen kunnen najagen en vooral ook meer betrokken zijn bij de organisatie als geheel. Nu de krapte op de arbeidsmarkt steeds groter wordt – in sommige branches is het al een nijpend probleem – zijn leergierige medewerkers bepaald geen overbodige luxe”, zegt Groot.