Kennisplatform voor noord holland

Dutch Sustainable Fashion Week viert tiende editie

Geplaatst op 3 oktober 2023
Dutch Sustainable Fashion Week viert tiende editie

Vandaag de dag zijn we gewend aan het fast fashion ritme, gevoed door marketingcampagnes en duizenden nieuwe kledingitems die dagelijks online worden gezet. Alles draait om het kopen van goedkope nieuwe kleding. Dit leidt tot een wegwerpcultuur met grote gevolgen voor mens en milieu, zoals kleding die massaal wordt gedumpt in Ghana. (Bron: NOS, 2023)

Met het thema ‘Na 30x nog steeds stijlvol’ (de 30x is geïnspireerd op The 30 Wear Challenge van Livia Firth), willen we laten zien dat je niet steeds wat nieuws nodig hebt om een nieuwe look te creëren. Dit is beter voor het milieu én je portemonnee. Het vergt alleen wat meer creativiteit. Juist die creativiteit moedigen we tijdens DSFW aan met de gelijknamige campagne ‘Na 30x nog steeds stijlvol’.

De campagne is een samenwerking met style coaches Chiara Spruit (Indiaan in je Kast), Mirjam Hamming (Smart Wardrobe), Victorien van Duuren (Sustainable Fashion Academy), Janneke Cloosterman (thesustainablestylist), en influencers Maartje Bregman, Michelle Amo en Gabrielle Koster. De kick-off van de campagne is tijdens de opening van DSFW op 5 oktober vanaf 15:00 in OX. Space, Rotterdam. Daarna laten we 30 dagen lang met blogs en tips op Instagram en dsfw.nl zien hoe je langer én met plezier dezelfde kleding kunt dragen door het verschillend te stylen en combineren. Kortom, geen nieuwe collecties naar aanleiding van nieuwe trends, maar nieuwe looks met je bestaande garderobe.

DSFW moedigt iedereen aan om deel te nemen aan de campagne door de hashtag #30KeerDragen te gebruiken op social media en eigen creatieve styling tips te delen.

Programma Dutch Sustainable Fashion Week 2023

Dit jaar vindt de Dutch Sustainable Fashion Week plaats van 5-11 oktober in zeven steden: Amsterdam, Den Bosch, Enschede, Groningen, Haarlem, Utrecht en Rotterdam. 

De officiële opening van DSFW is op 5 oktober in OX. Space Rotterdam. Om 15:00 is er de kick-off van de campagne ‘Na 30x nog steeds stijlvol’ met de talk: Stop met fast fashion. Start met stylen. De show van ontwerper Rosalie Key start om 17:00, gevolgd door een avondprogramma waarin journalist en schrijver Dore van Duivenbode in gesprek gaat met o.a. Ola Bąkowska (Circle Economy) en deelnemers van DSFW Rotterdam. Van 19:00-21:00 zijn er drankjes en een dj. 

Andere in het oog springende activiteiten dit jaar zijn:

  • Amsterdam – Rondetafelgesprek op 5 oktober, van 09:00-11:00: Hoe kunnen we de winkelstraat verduurzamen en beter samenwerken, met onder meer Kim Poldner, BESTSELLER en CUBE retail. 
  • Den Bosch – In THE GREENWASH pop-up vind je het ontwerppotentieel van afgedankte kleding én worden vergeten materialen voor je eigen ogen omgetoverd tot modieuze stukken. THE GREENWASH is open van 5-8 oktober en is in samenwerking met de Zweedse Upcycle Studio Hurra Pang Pang, New Order of Fashion en retailers uit Den Bosch.
  • Enschede – De shop van filmhuis Concordia wordt tijdens DSFW (5-8 oktober) omgetoverd tot een ‘fair fashion store’ met ontwerpen van onder meer Hellen van Rees en Jolien Roesthuis.
  • Groningen – In de Martinikerk wordt op 7 oktober een Kleer’nzooi XXL event georganiseerd. Bezoekers kunnen kleding ruilen of kopen en er zijn workshops.
  • Haarlem – Fair en Vintage shopping route met maar liefst 43 deelnemende retailers.
  • Utrecht – Expositie met ontwerpen van deelnemers van het SOIL-programma (5-8 oktober). Bij SOIL kunnen jongvolwassen die elders in de maatschappij zijn vastgelopen zich verder ontwikkelen. Mode wordt ingezet als tool waarmee zij hun verhaal kunnen vertellen. 
  • Rotterdam – Joline Jolink bestaat 10 jaar! Zij viert dit 7 oktober met de documentaire The Biggest Little Farm in bioscoop KINO, Rotterdam. Jolink zal zelf haar filmkeuze toelichten.


Mensen kunnen zich 
online aanmelden voor de opening en het volledige programma is te vinden op dsfw.nl

Impact tijdens gebruik van kleding verminderen

DSFW gaat verder dan het inspireren tot langer gebruik van onze kleding; in samenwerking met AEG biedt zij informatie over het verminderen van de milieu-impact tijdens het gebruik van kleding, bijvoorbeeld door kleding te stomen. In het Amsterdamse Experience Center in de Kalverstraat (verdieping boven La Place) kun je pre-loved kleding opfrissen bij het AEG Stoomstation. Bij het stomen wordt 2 liter water verbruikt, dat is 96 procent minder water dan bij een gebruikelijke wascyclus. 

Onderzoek van AEG toont aan dat meer dan de helft van de totale milieu-impact van een kledingstuk tijdens het gebruik plaatsvindt. Ook hier valt eenvoudig een flinke slag te slaan: één op de vier Europeanen wast hun kleding om een frisse geur te behouden en niet omdat het vuil is. Dit staat gelijk aan 409 miljoen (onnodige) wasbeurten per week waarbij veel water en energie verbruikt wordt. Te heet en te vaak wassen kan daarbij de kleur en de stof ruïneren, aldus Sarah Schaefer, VP Duurzaamheid (Europa) AEG. Uit het onderzoek blijkt ook dat tweederde van Europa op 40°C of hoger wast. Als één procent van de Europeanen vaker op 30 graden wast, scheelt dat zo’n honderdduizend ton CO2-uitstoot.

Samenwerking retailers

Zoals elk jaar, is er ook dit keer weer een communicatiepakket voor retailers. Dit keer verzorgt door NextFashionRetail. Centraal staan zes kleurrijke hangers met de thema’s: fair trade, materialen en de #30wearschallenge. Deze kunnen bij de betere kledingkeuzes worden gehangen. Meer informatie vinden mensen via de QR-code op de achterkant van de hangers.

Nieuw in het communicatiepakket is de toolkit waarmee winkelmedewerkers klanten op een leuke en makkelijke manier kunnen informeren over het groeiend aanbod van betere materialen. Wat weet jij over biologisch katoen of gerecycled plastic? Hoe maak je een betere keuze? De toolkit is ontwikkeld omdat onderzoek van NextFashionRetail heeft aangetoond dat 80% van de consumenten interesse heeft in duurzame mode en tijdens het shoppen hierover graag wordt geïnformeerd door medewerkers.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: