Ondersteund door de succesvol afgesloten Series A financieringsronde van €12 miljoen, breidt Circula uit naar Nederland. Met één platform voor zowel creditcard- als declaratiebeheer groeide het SaaS-bedrijf uit tot marktleider in Duitsland. De komst naar Nederland geldt als aftrap van de internationale expansie, met als doel meer autonomie voor medewerkers en meer grip voor bedrijven.
Met de oprichting in 2017 in Duitsland introduceerde Circula een platform en bijbehorende app voor declaratiebeheer. Door de toevoeging van creditcard management aan de oplossing werd een all-in-one platform gecreëerd voor alle zakelijke uitgaven die door medewerkers worden gedaan, met volledige autonomie voor medewerkers, grip voor de financiële afdeling, en onafhankelijk van een bank.
Hiermee groeide Circula uit tot Duitse marktleider, werd een omzetgroei van 270% per jaar gerealiseerd en maken inmiddels 1.500 klanten gebruik van de technologie, waaronder Mollie en ABOUT YOU. Met het oog op internationale expansie werd in 2022 €12 miljoen opgehaald in de Series A financieringsronde, met deelname van onder andere Peak Capital, Capnamic Ventures, Main Inkubator, Wenvest en HW Capital. In de ambitie om in heel Europa een nieuwe standaard neer te zetten is de expansie naar Nederland, en gelijktijdige uitbreiding naar Spanje, de eerste stap. De komende jaren zullen meer landen volgen.
“De huidige processen rondom bedrijfsuitgaven en declaraties zijn onnodig ingewikkeld. Wanneer medewerkers het vertrouwen krijgen van hun werkgever om zelf transacties uit te kunnen voeren, en de tools om dit snel en gemakkelijk te kunnen doen, worden zij in staat gesteld om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Met onze app en creditcard oplossing bieden wij bedrijven een manier om hun medewerkers deze benodigde autonomie te geven, zonder dat de financiële afdeling inlevert op grip”, vertelt Tim Haver Droeze, Expansion Lead Nederland van Circula. “Na de behaalde successen in Duitsland is het hoog tijd om onze missie voor Nederlandse bedrijven en hun medewerkers te verwezenlijken: minder tijd besteden aan de administratie, meer aan het bouwen van bedrijfssucces. Zo zetten we de nieuwe standaard voor zakelijke uitgaven door medewerkers.”
Autonomie voor medewerkers, grip voor de financiële afdeling
Met Circula’s oplossing voor creditcard management zijn bedrijven niet langer afhankelijk van hun bank maar nemen zij hun creditcards volledig in eigen beheer. Klanten van het SaaS-bedrijf kunnen binnen Circula zelf fysieke en virtuele VISA-creditcards aanmaken en uitgeven – inclusief de bijbehorende verzekeringen en veiligheid van VISA -, limieten beheren en budgetten real-time monitoren en bewaken. Circula biedt additionele flexibiliteit door een instelbaar limiet te hanteren tot wel €750.000 per transactie, per kaart, en zonder opslag boven op het standaard VISA-tarief.
Door de inzet van automatisering en kunstmatige intelligentie creëren zowel de creditcard- als declaratie oplossing van Circula gemak en overzicht in alle dagelijkse transacties en declaraties. Zo wordt handmatige invoer voor medewerkers in de app vervangen door ‘scan en herken’ technologie om alle data van bonnen uit te lezen. Deze software matcht automatisch de juiste bon met de transactie, en met duplicaat herkenning wordt eveneens fraude tegengegaan.
Ten slotte zorgen integraties met boekhoud- en HR-systemen zoals Exact Online, Twinfield, MS Dynamics en Personio voor vereenvoudigde administratie. Alles bij elkaar besparen klanten van het SaaS-bedrijf tot wel 80% van de gemiddelde twee uur die normaliter per maand, per medewerker aan financiële administratie wordt besteed.